Julbrev 4:de advent 2012

Jag utnämnde 2012 till implementationens år. Året då vi inte skulle snacka så mycket, utan att göra mer. Så hur blev de då? Jo nog f-n gjordes det mycket.

Men kanske inte dom saker som vi trodde vi skulle göra, utan andra saker. Men att inte ha en plan är ju som att springa orientering utan karta. Så nu såg ju inte verkligheten ut som kartan. Vi valde att anpassa oss till verkligheten, hur gjorde du?

Mantrat som jag försökte sätta fast i mitt och mina kollegors huvud var tillväxt, så hur blev det då?

Vi fick in ett antal nya kunder från branscher vi ville jobba med. Vi fick påbörja ett ”socialinnovations-projekt”, något som vi letat efter en tid. Vi fick till ett antal större avtal med myndigheter, där vi också fick bidra i samhällsutvecklingen. Vi fick också möjlighet att jobba internationellt med entreprenörskap och innovation. Vi startade oxå upp arbetet med en ”minasidor” på mongara.se (ja, den är inte klar ännu). Några av våra kollegor valde att jobba med andra saker, det var helt rätt för dom. Vi jobbar också med mediabranchen i ett projekt som just nu är ett av dom största förändringsprojekt som pågår i sin branch.

2013 skall bli året då jag väljer vilka kunder jag/vi vill jobba med, och jag jobbar bara med kunder som verkligen vill jobba med mig/oss. Vi kommer också att kommunicera ut alla bra saker jag/vi gör på ett bättre sätt än tidigare.

Ni andra kan fortsätta som ni gjort och hittar säkert en annan leverantör som gör allt för att nå era mål. Lycka till!

Om du bara ska fundera över en sak som kan beröra dig för framtiden. Följ då trenden som har de ”svenska rubrikerna” crowdsourcing, crowdfunding och crowdcoaching. Där har du framtiden för långsiktigt hållbar utveckling.

Förra året fick jag lite skit för att jag skrev;

”Jag har också lovat mig själv och min omgivning att gå på julledighet i eftermiddag,  inte röra FB, Mail, Twitter,  min dator eller telefon före den 8 januari. Om du ser mig göra det, påminn mig om mitt löfte!”

Så i år skiter jag i det. Vill du ta del av min egen trendspaning 2013, så ligger den här!

God Jul och gott nytt år!

3 kommentarer Lägg till

Kommentera

