Alla har en utmaning!

Jo så är det nog, oavsett om jag är förtroendevald i en verksamhet eller om jag ”bara” är anställd i verksamhet och kanske inte tycker att jag kan påverka vad vi gör så har jag en utmaning.

För tredje året i rad får jag förtroendet att genomföra Valberedarträff och stå för den delen som innehåller inspiration kring teman som att rekrytera styrelse folk, utnyttja sociala medier (tillsammans med Charlotte Wormbs)  och kanske viktigast av allt skapa förutsättningar för innovation, utveckling och förändring inom OK ekonomisk förening. Först ut var träffen i Växjö med dom regioner som ligger i anslutning till denna stad.

Förra året när jag  fått resa runt tänkte jag såhär, kring det där attityd, vilja och ålder på Ok bloggen.

All teori kring organisatorisk förändring talar om att det tar ca 3 år att förändra och utveckla en verksamhet. Vi är nu inne på det tredje året och jag kan tydligt höra en förändrad attityd till verksamheten och till sitt uppdrag som förtroendevald inom organisationen.

I slutet på dagen får alla självklart reflektera enskilt kring vad dom tar med sig från dagen;

Skapa bra förhållande till medlem/ägare. Jag ser den nya tekniken sociala media som  ett sätt att koppla och jag kommer att engagera mig mera. Skapa förutsättningar för samspel regionsråd och förbundsledning. Att vi nu pratar kooperation, har ibland känts som vi kommit ifrån detta. Sist men inte minst leta upp eldsjälarna som kan ta detta vidare.

Som föreläsare och inspiratör, ger jag självklart valberedarna en given hemläxa med tre punkter;

  1. Hitta minst en ny förtroendevald
  2. Aktivt deltar i FB-sidan för OK och utnyttja den för dialog, debatt och kommunikation
  3. Sist men inte minst att själva genomföra utbildningen i OK akademien

Dagens sista fråga bekräftade att vi är påväg och kommit vidare;

Anders, jag undrar hur skapar jag en egen blogg?

Kommentera

