Att vara kreativ med skendemokrati

on

Kreativitet handlar mycket om miljö. Miljön i termer av hur det ser ser ut runt omkring oss på jobbet. Men det handlar då inte bara om biljardbord, flipperspel, ruschkanor och bollhav som man kan har på sitt kontor. Alla veta idag vilken kraft man kan skapa med stöd av delaktighet och engagemang.

Kreativitet handlar också om en en annan miljö. Den miljö du, jag och vår chef skapar runt oss och verksamheten. En miljö där vi tar ansvar för våra åsikter och idéer och återkopplar vad och hur vi hanterar dom.  En utgångspunkt är kanske att om man startar processer där man signalerar delaktighet är det viktigt att man menar det på riktigt.

Om jag inte som företag och ledare, hanterar resultatet av de processer som jag gör i kickoffer och annat så tappar organisationen tillit. Det vill säga tillit till varandra och till sin ledning. Eller osm jag brukar säga;

Ge varandra möjlighet att genom tillit och förändrade beteenden skapa förändring.

Läste tidigare idag en annan krönika/blogg som jag tycker så väl beskriver hur vi gör och med tankar hur vi borde göra? Men som jag sa ovan, tappa inte bort tilliten och dialogen.

Kommentera

