Dags att ladda om

Efter skön söndagsmiddag med  fru, alla barn och barnbarn, sitter jag nu  vid köksbordet och  bläddrar i ett ex av tidningen TIME, och hittar en dödsruna över en för mig känd person och i vissa fall förebild.

Hans namn var Norman Schwartskopf, , hans smeknamn var ”The Bear”.  Året 1990 utsågs han att leda Operation Desert Storm (USA´s invation av Irak, som ett svar på Iraks invasion av Kuwait) och avslutade detta krig på bara fyra dagar, baserat på en väl fungerande plan.

Jag har nu på tre månader nått ett för mig personligen viktigt mål. Funderar just nu med skräckblandad förtjusning  på hur jag på bästa sätt kan bibehålla resultatet och bygga en strategi och plan. Det är ju ändå ganska enkelt, dvs handlar bara om att leda mig själv.

Jag får väl i detta fall ta Norman på orden när han säger;

“Leadership is a potent combination of strategy and character. But if you must be without one, be without the strategy.”

Okej, ordet ”character” kan ha olika betydelser och få väl fundera på vad det betyder för mig?  Imorgon måndag är en ny dag, för att leda sig själv och andra.

Kommentera

