Kvinnors eller kvinnligt ledarskap?

Jag är uppvuxen i en värld av manliga chefer. Tillbringade åtta år inom försvarsmakten, (mellan 17 – 26 års ålder). Det var i en tid då man inom försvarsmakten gjorde sina första försök att utveckla sitt ledarskap sedan 60-talet. När jag lämnade detta arbete har jag innan jag blev egen företagare för ca 15 år sedan,  haft en stor mängd kvinnor som chefer.

Jag har ibland diskussioner vid köksbordet kring just detta med kvinnligt/kvinnors ledararskap.  Min fru som idag  arbetar med sociala innovationer , har under många år nu varit ambassadör för kvinnors företagande och har lärt mig en sak.

Det heter inte ”kvinnligt företagande” utan ”kvinnors företagande”. I mitt huvud betyder det att det inte bara handlar om semantik, utan om ett förhållningssätt till  företagande  som är kvinnors?

Det betyder i mitt huvud att det idag också finns ett förhållningssätt till ledarskap som är kvinnligt men då i termer av beteenden. Ord som samlas i mitt huvud är ord som, långsiktigt, hållbart, uthålligt, kommunikativt.

Jag fick i höstas möjlighet att lyssna på Amelia Adamo där hon beskrev lite av sina grundsyner kring ledarskap och företagande.

För några veckor sedan dök en artikel upp i tidningen Chef, där man testar och poängsätter kända ledare . Slås av att det faktiskt är tjejer som toppar denna liga.

Frågan kvarstår, är det någon egentlig skillnad mellan manligt och kvinnligt ledarskap, eller är det bara beteenden och en produkt av trender?

2 kommentarer Lägg till

  1. Vad sägs om företagare, ledarskap etc helt utan det onödiga förtydligandet. Helt onödig uppdelning om du frågar mig:)

Kommentera

