Myten om Facebook och Google

on

Läste en artikel i bilagan Jobb på ww.dn.se i helgen, med rubriken ”Drömmen om Silicon Valley”. Den beskrev ganska ingående varför två svenska medarbetare gillade att arbeta på facebook och Google.

Jojo tänker du, bollhav och flipperspel. Lätt för dom att ha de så, dom jobbar ju inte som revisorer eller i bank och försäkrings branchen.

Men vänta nu!

Det handlar väl inte om att vi skall bekräfta ett antal fördommar kring hur det är eller skall vara. Det handlar väl mer om vad vi tror fungerar bra i ledarskap eller medarbetarskap?

Att Mark Suckerberg, har möte varje vecka, där alla personal har möjlighet att ställa frågor och ha dialog med ledning  både live och över nätet är en självklarhet.  Att medarbetarna har 20% av sin arbetstid för egna projekt är också en självklarhet. För handen på hjärtat hur hög verkningsgrad har vi på jobbet? Kanske 80%, vilket ger 20%  att just göra ”egna projekt”.

Så vad handlar det om då? Rädsla och tradition?

Så den stora utmaningen för att skapa tillväxt är att öka modet och släppa kontrollen.

Eller som min kollega Henrik skriver på sin blogg

”Om man vill flyga som en örn, kan man inte umgås med höns”

PS. Har föresten skrivit en del om rädsla som drivkraft, i tidigare blogg.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s