Vad är steampunk?

Av omvärlden får jag ofta feedback på att jag är bra på ”paysing”, ett begrepp inom kommunikation som funnits ett tag tror jag?  Ni vet förmågan att känna av hur man skall få en annan person att börja prata och att personen skall  känna sig bekväm i samtalet.

Vill man analysera sönder denna feedback så kan man kanske tycka att jag inte har en klar egen uppfattning utan följer med andra som en ”vindflöjel”.

I förra veckan så landade jag på en ”gubbkväll” med en lite annan utgångspunkt och konstellation av människor  än vad jag kanske normalt rör mig i. Runt bordet fanns allt från forskare, kriminologer  till författare och musiker.

Samtalet pendlade mellan allt från vilket som är det effektivaste sättet att begå självmord, till vad som skulle hända om man vattenfyllde stockholms tunnelbana toppat med hur vi västerlänningar hanterar asiatisk kultur.

Låter ju inte så upplyftande tänker du, men jag tänker tvärt om. Vilken befrielsen att inte behöva prata golf, bilfinansiering eller villapriser.

Men tillbaka till ”paysing” det handlar om nyfikenhet, att intressera sig för andra människor och samtidigt visa det för andra. Att man sedan hamnar i ämnen som man kanske inte rör sig i normalt är bara en bonus. Dvs bonusen att kanske fått ett nytt intresse eller ny kunskap.

PS. Därutöver utspann sig en fiberrik diskussion vid bordet, kring skillnaden mellan steampunk och dieselpunk? Kan du ju fundera över;-)?

En kommentar Lägg till

Kommentera

