Att leda sig själv – mode eller framtid?

I mitt tvitterflöde följer jag en kille som skriver en del och ger mig lite tankar då och nu.

I hans tweet står det;

Det egna ledarskapet är idag modeordet – men om alla leder, vem är det då som följer?

Jag är dock övertygad om att i den arbetsmiljö som finns idag, med i vissa sammanhang ökade krav på leverens, tid och kvalité i termer av vad mottagaren förväntar sig så krävs det att jag som medarbetare måste ta ett större ansvar i min roll.

Så vad gör då chefen, för det är väl han/hon som är ansvarig för att leda mig?

Nja, sant men jag tror att på samma sätt som rollen medarbetare har förändrats, har ledningsrollen också förändrats, vilket betyder att den operativa chefen skall jobba med att;

  • Vara ledningens ambassadörer för dom förändringar man vill göra i verksamheten.
  • Coacha och utveckla medarbetarna till världens bästa företag eller organisation i sin branch.
  • Vara projektledare i dom processförändringar som högsta ledning och ägare  vill göra.

Det där med förändringar blev för några månader sedan tydligt för mig när jag träffade en Iransk taxi chaufför i Luleå, läs gärna hans och mina tankar kring det där med förändring?

PS, Följ som jag Robert i hans blogg http://tioockendroppe.wordpress.com/

Kommentera

