Skulle du anställa dig själv?

I tider som dessa, där ledare i några tidningar skriver hårt kring vilka villkor som finns på arbetsmarknaden funderar jag en del kring medarbetarskap, men då inte ur ett politiskt perspektiv. När jag följer @dagensledare på twitter så dyker Aftonbladet och Flamman  upp, och där man kritiskt kommenterar hur arbetsmarknad, arbetsgivare och entreprenörer och  till syvende och sist chefer hanterar dagens arbetsplatser.

Samtidigt så möter jag dagligen företag och organisationer som brottas med allt från åldersegregering, mångfaldsfrågor till genus.

När jag funderar lite på dessa frågor är det inte bara en politisk fråga utan handlar lika mycket om min personliga inställning till vad och hur jag vill leva mitt eget arbetsliv och mitt medarbetarskap?

Det var faktiskt i ett samtal men några deltagare på en utbildning i förändringsledning som jag höll där frågan dök upp?

Skulle du anställa dig själv, eller skulle du vilja ha dig själv som anställd?

Det var nog inte entydigt ja på den frågan. Skulle jag vilja ha en kille +50 som är ganska känslostyrd och inte speciellt uthållig men brinner för frågor som han får vara med att driva, mmmm??

Nu tar jag helg för att aktivt delta i ett CSR projekt och en social innovation som visas upp i Kista centrum på söndag, kolla in detta eller kanske hon som projektledare, redan före genomförandet bestämde sig för att lyckas, bra där!

3 kommentarer Lägg till

  1. Thysell skriver:

    Klurigt det där. Klart som fan jag skulle anställa mig själv, det är ju i alla fall den första tanken. Men sen kommer jag ju på att jag är en sån där dryg jävel som ställer konstiga krav, har ovanliga funderingar och är allmänt dålig på att estimera mitt jobb. Man känner ju sig själv och sina svagheter, även om man arbetar på att maskera dem.

    Du kan ju ta det ett steg till, skulle du dejta dig själv? =)

    1. Anders Lindh skriver:

      Dejta, självklart men anställa kanske kräver en del ledarskap 😉

Kommentera

