Nu eller sen – viktig eller bråttom?

on

Det där med motivation och drivkrafter är inte så enkelt att hantera för dom flesta av oss i det dagliga arbetet. I mitt twitterflöde ser jag hela tiden människor som kämpar hårt med att prioritera vad som är viktigt eller bråttom. Precis som jag själv gör!

Via FB fick vi en förnyad kontakt efter sådär 20 år. Igår fick jag möjlighet att träffa en kamrat som jag jobbade med för många år sedan. En riktig säljare.

Ni vet en sådan som alltid försöker hitta affärer, framför allt bra affärer. Med en stor portion funktionell empati, eller som man i folkmun kan kallar för social kompetens.

För några år sedan fick han diagnosen för cancer, och i detta fall en ganska allvarlig form. Han har idag levt två år med detta, och har enligt statistiken ytterligare tre år kvar att leva.

Hur gör då han för att stiga upp på dagen och orka möta varje dag med energi.

I samtalet vi har bland hela huset fullt av ungar sådär en fem stycket, och två hundar så ser jag ett starkt lugn och en stark närvaro i nuet från hans sida.

Han berättar också om hur barn och famlij nu lever i ljuset av hans sjukdom. Man pratar i hans familj faktiskt inte så mycket om vad man skall göra sedan utan vad man gör just nu.

Så, veckan lärdom är för mig given i jobbet och privat är;

Lev i nuet, var närvarande och gör saker nu!

Kommentera

