Jag en praktiker

Jag har alltid haft en viss skepsis till hur man bedriver verksamhet på universitet och högskolor. Jag är och kommer alltid att vara en praktiker.

Orsaken till att jag varit tveksam är att man i många fall inte förbereder eleverna i tillräckligt hög grad till vilka krav som dom kommer att möta på arbetsmarknaden. Högskolor och universitet kanske inte tycker att det är deras uppdrag, men vem har i så fall det uppdraget?

Min skepsis har dock kommit lite på skam efter att jag fått följa Liselotte på Mongara i sitt arbete med universitet och högskolor. Jag har nu fått en bild av vilken fantastisk växelverkan vi kan skapa genom kontakten med våra lärosäten.

Jag vet att några av dom tekniska konsultföretagen i Sverige sedan många är jobbat med x-jobbare för att få input för t ex innovationer, jag vet också att en del andra företag gjort detta sedan länge.

Vad betyder då växelverkan? Jo vi får tillgång till resuser som kan utreda frågor som vi själva inte kan hantera då vi befinner oss i produktion, samtidigt ger vi studenterna en grundläggande förståelse för vad det kan komma att betyda att arbeta i ett företag, och skapa ett gott medarbetarskap.

Nu är ju vi ett småföretag men det är ju trots allt så att ca 45% av alla anställda i Sverige jobbar i småföretag, och vi tror att den siffran kommer att öka?

Vill du ta del av Liselottes erfarenheter kring detta, så läser du denna artikel på vår hemsida!

Kommentera

