Prissättning enligt en vapenhandlare

Efter en vecka full av leveranser fick jag idag lite tid att fundera en stund på kontoret, skönt.

Alla tycker att dom tar för lite betalt för sina tjänster och produkter.  Många kunder jag har pratar just nu om sin prissättning. Det finns många orsaker till detta;

  • Fasta priser finns inte, förutom på mjölken
  • Det finns alltid någon som kan lägga ett lägre pris.
  • Ökade eller för stora produktionskostnader
  • För långa produktionstider
  • För hög kvalité
  • För låg kvalité

Ja, listan kan säkert göra längre.

Såg igår en dokumentär som handlade om vårt förhållande till vapen i olika delar av världen, programmet sänds på SVT och heter Korrespondenterna. Följer du inte detta program så gör det, betydligt bättre än vad Aftonbladet TV någonsin kan bli!

Hur som helst, I detta avsnitt möte vi både kvinnor från Kanada, landet där man bara har 200 mord/år på 30 milj invånare, men också en vapenhandlare i Syrien. Tragiskt nog vet vi alla vad dessa vapen används till i regionen. Men jag fastnar vid en kommentar han ger under intervjun.

Ja, när det är krig så stiger mina priser.

Jag hoppas att vi kommer att se en trend 2014,  i alla fall bland oss som jobbar med tjänster.

Värdebaserad prissättning, dvs du sätter pris utifrån vilket värde din tjänst eller produkt har för din kund, du väljer också själv att anpassa priset till kunden eller att avstå att sälja din produkt eller tjänst.

Det är väl de som kallas marknadsanpassning och affärsmannaskap?

PS. Kan väl säga att jag och mitt jobb valt att inte jobba med brancher som vi inte tycker följer vår moraliska och etiska kompass.

Kommentera

