Kan ni hålla 0-0 i 30 sekunder

on

Jag använder sällan idrott som exempel kring ledarskap och grupputveckling. Orsaken är att dessa människor lever och arbetar med det roligaste dom vet. Alltså så upphävs en stor del av dom utmaningar vi har i näringslivet kring hur grupper fungerar och hur man arbetar med ledarskap. Eller;

”Att leda ett gäng överbetalda hockeyspelare som gör det roligaste dom vet. Hur svårt kan det vara, tänker jag!”

Hur som helst hörde jag nyligen utdrag ur en podcast där Jonas Bergquist, tidigare lagkapten i Tre kronor beskrev en viktig match  mot Ryssland för några år sedan.

Man valde att gå in med målet att hålla nollan, då vet vi också att en match är tre perioder. Hur säkerställer man att nå detta mål?

Tränaren valde att ge laget och den enskilde spelaren följande mål.

Håll nollan i 30 sekunder, dvs i ditt byte. Laget lyckas med detta. Varför då?

Jo, det handlar om att sätta målet så att den enskilde förstår sin uppgift. Att sätta målet så att jag har en chans att se mitt resultat i detta mål.

Vilket är ditt 30 sek mål just nu?

Kommentera

