Min mest kränkande arbetsuppgift just nu

Jag brukar inte använda ordet kränkt, då det missbrukas ofta men, vi har sedan 2008 som en del av vår verksamhet, svarat på en del offentliga upphandlingar. Precis som för dom flesta slutade telefonerna ringa in på kontoret årskiftet 2007-2008.

Så vad gör man då?

Att ta sig an möjligheten att slå sig in i världen av myndigheter och offentliga upphandlingar var inte självklart. Men hur som helst. Jag och en kollega valde att svara på drygt 40 st upphandlingar på tre månader. Nej, det var inte många som vi vann.

Min åsikt om att ”don´t go there” besannades vid ett stort antal tillfällen.

Nu ett antal år senare, och genom att vi är etablerade sedan drygt 20 år, har vi nu ramavtal med några av dom stora myndigheterna i Sverige. De är ju en kundgrupp som i många fall har behov av våra tjänster och också utgör ett bra tillskott i omsättningen, även om lönsamheten inte är den bästa.

Så hur fungerar det då?

Sådär faktiskt. Några av ramavtalen är skrivna på så sätt att man har flera leverantörer inom ett upphandlingsområde. Man konkurrensutsätter vid varje upphandling.

Det har jag inget problem med, men nu kommer jag till varför detta inlägg har den rubrik den har, och vad betyder då detta;

  • Dom priser som vi som leverantörer satte i ramavtalet har upphört att gälla.
  • Det råder en priskonkurrens mellan leverantörerna.
  • Alla upphandlingar man genomför viktas endast på pris, oavsett referenser hos kund eller externa uppdrag.
  • Man skall i varje upphandling skriftligen ange förutsättningar som redan råder sedan ett antal år tillbaka.
  • Med rådande prispress så väljer sannorlikt inte leverantörerna att ställa dit sina vassaste konsulter.

Detta tror jag påverkar kvalité, kontinuitet och utveckling. Dvs, helt kontraproduktivt i en värld där dessa funktioner skall bli effektivare och bättre med minskande anslag. Nu kan ju inte jag lagen om offentlig upphandling (LOU) i detalj men jag tror inte det var det lagstiftarna ville ha när man skrev denna lag.

Så att då svara på en upphandling där man vet att, om man bara svarar rätt i blanketten och sätter lägsta pris så har man vunnit upphandling, är kränkande som leverantör.

Nej, jag är inte bitter, funderar bara på hur man hushållar med mina skattepengar som företagare och anställd i snart 20 år?

En kommentar Lägg till

  1. Katarina Bruning skriver:

    Håller med dig Anders, så länge man bara tittar på priset och inte på kvalitén i leveransen så blir det snett. Dessutom verkar de inte ha bra verktyg eller resurser att följa upp så att avtalen efterlevs.

    Fast jag må såga att upphandling är bättre än utlysningar av ex projekt, då måste man först ha utgifterna innan man kan få ut ersättningen. Tröttsamt!!!

Kommentera

