Trendspaning 2014

I mitt jobb så måste man ibland reflektera kring hur vi gör i våran egen och andra brancher. Ett skönt sätt att beskriva en trend tycker jag är;

”En förändringsriktning i beteenden och händelsekedjor”

I min egen branch är jag kritisk till att vi levererat våra tjänster på samma sätt sedan 1985, kan dock se genombrott i detta. Det betyder t ex att jag själv inom kort kommer att stå framför kamera för distribution på webb. De e med skräckblandad förtjusning jag kommer att ha tre kameror i ansiktet.

Men de e väl dags nu?

Förra året gjorde jag också en trendspaning då skrev jag.

Efter chefsredaktörens (Affärsvärlden) hastiga och tragiska bortgång öppnas nu en stiftelse, ”Pontus Schultz stiftelse för ett mänskligare näringsliv” , en bra trend tycker jag!

Den slutliga bekräftelsen för mig är när jag får delta på ett seminarium där Amelia Adamo pratar och också utrycker sig om framtidens arbetsliv, Samt ett projekt startat av Camilla Gustafsson som heter The free Project.

Vet dock inte om vi sett en större förflyttning och utveckling kring dessa frågor, å andra sidan vad är väl ett år i termer av förändring.

Så vad tror jag då trots allt om vad som blir trender för 2014 i olika branscher;

Läste att ekonomin i min region verkar tagit fart lite i termer av konsumtion, borde betyda en del för vad företag och organisationer utvecklar.

Den hetaste inredningstreden i år stavas DIY – ”Do It Yourself”, och verkar hålla i sig i kombination med retro.

I modebranschen pratar man om guld, färgstark och vit spets som trender. Kjolar är väl  fortfarande är en konjunkturmarkör?  Är det inte så att kjolarna nu blir kortare och säjer tillväxt i ekonomin?

Sociala medier blir en stor arena för sociala affärer, så vi som tycker att sociala medier bara är en plats för socialt utbyte, kommer att möta mängder av erbjudande av tjänster och produkter.

Mängden av E-butiker ökar då folk idag känner sig trygga att köpa i den miljön.

Ökad mobilitet som kan ge förutsättningar för lågre miljöpåverkan i termer av resande

Några av dessa trender pekar på något vis i riktning att vi söker saker som är långsiktigt hållbara, dock inte alla. Dom kommer säkert att påverka mig också. Men en sak är klar, jag kommer aldrig att bära guldlamé. Min fru jobbar nu intensivt med trenden DIY men på sitt eget vis, bra där!!

Du som funderar på vad Gartner sa kan ju kolla in IT trender på Veckans affärer.

PS. Hur som helt har jag en tanke om vad som borde bli årets julklapp!

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

