Julbrev #1 2013 – två gånger är en tradition

on

Någon har sagt att gör man en sak två gånger så är det en tradition. Jag som då är en ombytlig själ känner ju då att jag redan efter två gånger tröttnar. Men eftersom jag just nu skriver detta inlägg i termer av julbrev så är det okej.

Satt för drygt en timma sedan på planet mot Sundsvall.  Har sedan i måndags jobbat framför kund i utbildningssituation t i Sthlm, Västerås och kommer att vara i Lidköping och Norrköping innan denna vecka är över.

Tidigare är har denna puckel av arbete infunnits sig i november men i år kommer den senare?

En lite episod kring vad som händer när det går fort;;

I min iver att för ett antal deltagare i en workshop förklara hur man kan betrakta världen ur olika perspektiv så kastar jag mig över blädderblocket och ritar ett fyrtorn. Dom flesta av er vet ju hur ett fyrtorn ser ut.

Jag står där några sekunder och så upptäcker jag likt Gösta Ekmans figur Papphammar  just ritat en ekivok teckning av en erigerad penis på pappret.

Till min stora glädje så börjar några av deltagarna flatgarva och snart garvar hela rummet. Detta trots att vi pratar om tunga saker som strategisk och operativt ledarskap.

Tror inte vi skall vara så rädda att göra ”fel” eller att tappa ansiktet, det är ganska befriande att möta människor med distans till sig själv, utan att tappa trovärdighet.

Tror trovärdighet skapas genom att komma människor nära.

PS Bilden är på 10000 meter påväg mot Sundsvall.

 

Kommentera

