Jag träffade en 90-talist på bussen

Min tisdag började inte som jag hade förväntat mig, men det är en annan historia. Hur som helst fick jag undan en bojsten eller som någon skrivit boken ”Svälj den fulaste grodan först”  (kanske en bra julklapp till några av oss) Hur som helst, det hade jag inte gjort, när jag står på bussen händer följande;

En yngling kliver på bussen och tar hela mittgången med sin släpiga två meters kropp med kepsskärmen bakåt, de är en polare till min son. När han ser mig skiner han upp och säger;

Tjena hur är läget?

Vi står mitt i bussen och jag frågar snabbt vad han varit. Han svarar; Jag har träffat fältarna (Socialtjänstens fältassistenter)  tillsammans med mamma. Min fråga kommer omedelbart; Har du ställt till det för dig? Han svarar;

Ja…… det kan man väl säga…

Jag vet att han har ingått i ett gäng 15 åringar som rökt hasch, men jag väljer då självklart att inte kommentera det vidare. Då jag samtidigt kommer ihåg hur ”kreativ” jag själv var i den åldern.  Jag frågar hur det går i skolan och vad han har för framtidsplaner. Han svarar;

Jag skall bli elektriker, tror det är ett bra yrke som har framtiden för sig. Det känns bra att man är ute på praktik, jag gillar ju inte att sitta i skolbänken.

Han låter i mina ögon som trovärdig och med driv. Förutom det så ger han mig ”respekt” i positiv term då han inte drar sig för att ta ett samtal med en farsa på bussen.

Dom kallas för generation Z dvs födda sent 90-tal.  I den presenterade Pisa-undersökningen som beskriver hur skolverksamheten i olika länder står sig mot varandra,  hänvisar man till att denna generation är svår därför att dom har andra krav än tidigare generation.

Jag har själv under åtta år ägnat mig åt att utbilda tusentals grabbar i just den ålder som man hänvisar till i rapporten, och jag har en annan uppfattning. (Ja, tyvärr gavs inte tjejerna i Sverige möjlighet att ingå i det militära värnpliktssytemet på den tiden, så gammal e jag)

Dessa unga människor är precis likadana som dom som tillhörde generation Y och säkert min egen generation (x) också.

Men vad är då skillnaden, kanske att man är uppfödd med en annan omvärld som ställer andra krav. En tillgång till information som är större än den någonsin varit. Jag kan väl tycka att skolan har i princip alltid legat efter en stor del av samhällsutvecklingen och inte bara sedan det blev kommunerna som tog över driften.

Men min plan är klar. Jag och vi på mitt jobb kommer att fortsätta vårt arbete med att ge utsatta barn en möjlighet att komma in på arbetsmarknaden. De ger i alla fall oss tillfredställelse.

Vill du ha koll på hur vi gör det, kolla då in;

www.refo.nu och www.liselottenoren.se

PS. Ja, jag är skitnöjd med att få möta honom på bussen och vi har ett bra samtal, och det är det som räknas!  Jag önskar att du fått vara med i samtalet.  Å nej, jag hade nog inte tilltalat mina kompisars föräldrar på bussen.

Kommentera

