Julbrev #4 2013 – Är du klar nu?

Liselotte skrev nyligen i sin blogg om en upplevelse i mötet med kund. Kan väl säga att mötet inte var så speciellt positivt. Det handlade om stress och kanske effekten av den. Det verkar just nu som många människor inte tror på ett liv efter jul. Jag möter just nu en del personer som vill prata om saker på andra sidan årsskiftet. Det värsta är att när jag träffar dom efter årsskiftet har dom glömt vad vi talade om, trots att dom initierade samtalet eller mötet? Eller är du kanske klar nu, igentligen?

Kan i det sista julbrevet inte låta bli att fundera på vad 2013 blev av, och konsekvensen av stress på jobbet.

Vad jag skrev jag då vid den här tiden förra året, och vad jag tänkte inför året 2013 var cit.;

”2013 skall bli året då jag väljer vilka kunder jag/vi vill jobba med, och jag jobbar bara med kunder som verkligen vill jobba med mig/oss. Vi kommer också att kommunicera ut alla bra saker jag/vi gör på ett bättre sätt än tidigare.”

Ja, vi uppfyllt detta, vi har aldrig varit så aktiva som nu, via våra bloggar och andra sociala medier. Vi har fått föremånen att för ett flertal kunder jobba med vi är bäst på, förändringsledning. Vi har kommunicerat bra saker vi gör bättre än tidigare, i allt från artiklar på egen webb till sociala medier.

Därför är en julklapp till dig en länk. En länk till mina bästa och enklaste tips som jag samlat på mig via kollegor och av egen kraft kring förändringsledning. workshopledning, och utbildning i form av PDFér på vår webb!  Å du, har du haft glädje av dom eller synpunkter låt mig få veta det.

Den andra delen som jag reflekterar kring är stress i arbetslivet och vad det beror på?

Efter att i mitt yrke under snart 20 år stött på människor i olika roller återkommer stressen i arbetslivet kopplat till att man inte kan påverka sin situation eller att man inte ha kontroll över sin situation. Så vad göra?

Tror det handlar om modet att våga ta kontroll och våga välja påverkan. Påverkan och kontroll av dig själv. I världen av kvalité kallar man det faktiskt för ”egenkontroll”. Tror det är av godo både för den enskilde medarbetaren men också verksamheten man verkar i.

Jo, nu är det julledigt och i år det som det kallas en medarbetarjul, dvs många dagars ledighet utan att ta ut semester. Utöver att njuta av umgänge med släkt och vänner, ta en stund och fundera på begreppet kontroll för dig?

Sist men inte minst ett lästips för mig. Boken heter ”Introvert – den tysta revolutionen” Du som känner mig vet att den inte handlar om mig utan andra människor som jag möter. Tomten kommer säkert med den, om inte så hjälper jag honom!

God Jul på er!

Kommentera

