Vad är väl ett år?

Värmer upp huvudet efter helgerna med årets första blogginlägg. Jag kommer inte här att redovisa vad som hände 2013, och inte heller vilka stora löften jag har för 2014. Jag börjar egentligen inte jobba förrän i nästa vecka. Men jag har några saker som jag måste få ur huvudet så lite grejer kommer nog att produceras idag.

Jag är så gammal att jag fortfarande tror att man kan lära av historien på olika sätt. Alla tror faktiskt inte det. För mig handlar det om att inte göra samma misstag igen. Eller som någon sagt;

”Om man gör på samma sätt kommer man alltid att få samma resultat”

Höjdhopparen Stefan Holm skrev nyårsafton, på twitter;

”@scholm240: Har ni någon gammal almanacka från 1862 liggande hemma så funkar den utmärkt från och med imorgon…”

Det blev startskottet för mig att göra lite research på 1862, men också på vad som hände för 100 år sedan, dvs 1914.

Fick 1862 tågsträckan mellan Sthlm-Gbg, med lite humor skulle man kunna säga. Vem vill åka till Göteborg? (Ett skämt!!). Å andra sidan var detta kanske en av dom viktigaste steg för att binda samma idéer och flöden över ett riket vid denna tid.

År 1862 fattade riksdagen beslut om kommunal självstyrelse där kyrkans frågor och övriga frågor skiljdes åt för första gången. Gav förutsättningar att på lokal nivå skapa förändring och utveckling.

Så, vad hände då 1914, dvs för 100 år sedan;

  • Skotten i Sarajevo utlöste första världskriget. Ja, vi vet ju vad konsekvenserna av detta blev? Ni andra kan ju googla det, eller kolla på wikipedia.
  • Ford motor company inför 8 timmars dag. Att  skapa innovationer var väl kanske Henry Fords stora drivkraft. Ett av dom bästa citaten från honom är kanske;

”De flesta människor använder mer kraft åt att prata om sina problem, än att lösa dom.”

  • Ett sjukhus i London börjar använda radium i cancer behandling. Kanske en av dom viktigaste upptäckterna som gjorts och en innovation.

Så det där med trendspaningar då? 2013 skrev jag såhär kring det året.  2014 tror jag det kan se ut på detta viset.

Får väl se om jag får det att hända, om inte annat för egen räkning. Ett år är ingen tid alls. Men om vi bara skall lova oss en sak så, gör inte på samma sätt som du gjort tidigare.

Du kommer att få samma resultat!

PS. Du som vill använda dessa tankar och åsikter i andra sammanhang, ange gärna källan, det gör jag alltid!

Kommentera

