Inte feminist men

Jag tror att man måste vara mer konsekvent i sitt agerande, än vad jag är för att kalla sig feminist. Vilket jag inte är, i alla fall om ni frågar min fru. Hon säger ofta att jag ”måste ta ut foten ur munnen”. Det betyder oftast att jag trampat runt med två dragspel på fötterna, och visat upp den icke fullt så konsekventa sidan i frågan om feminism.

Men i alla fall. Kan inte låta bli att reflektera kring det där med feminism när jag har tre tjejer i familjen.

Dottern som kommer hem efter ett pass på gymmet där kommentaren från tränande ung man är till henne;

Vad stark du e för att vara tjej.

Kommentaren kommer från en kille som är född på 90-talet.

Vadå kan tjejer inte vara starka?

Marcus som får frågan i morgontv på TV4 om det inte är dags att lyfta in en tjej i juryn för ”Årets mästerkock” nu när Per Morberg slutat. Han svarar snabbt;

Att han är trött på denna typ av frågor och att det bl a handlar om att hitta den som är mest kompetent.

Marcus Aujalay är född på 70-talet.

En manlig vän till mig har via sitt jobb ROT-avdrags föremånen städning var fjortonde dag. Den kommer via hans jobb och betalas också via hans lön. Trots detta ringer städbolaget hans kvinnliga sambo när dom har några frågor kring hur saker skall göras.

Har under min ledighet följt serien ”Fröken Frimans krig” på SVT.

Här beskrivs kartellbildning och rädsla för att ett antal kvinnor skall skapa ett kooperativ, för att höja kvalitén på den mat som säljs. Serien utspelar sig på 1800-talet. När vi tittat på den så kommer tanken upp i mitt huvud.

Det har fan inte hänt mycket på drygt 100 år?

I omklädningsrummet på gymmet pratar ett antal yngre killar ganska nedlåtande om ett antal tjejer som dom har i sin bekantskapskrets.  Jag kan inte låta bli att kommentera detta;

Hör ni, grabbar tänk om det varit min dotter ni pratade om just nu. Vad tror ni skulle hänt då?

Killarna var födda på 90-talet.

Nej, som entreprenör och företagare och pappa sedan drygt 20 år vill jag se en förändring. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Vi män måste vara förebilder både i jobbet och privat. Å då räcker det inte med någon dj-la jämställdhetsplan på jobbet.

Detta gäller då inte bara vi som har döttrar, utan kanske ännu mer vi som har söner!

Nej, jag e inte feminist, men

PS. E du ändå tveksam till varför vi fortfarande har feminsm kan du titta på dessa 33 olika skälen.

En kommentar Lägg till

Kommentera

