Jag och ”Eddie the Eagle”

on

För ganska exakt ett år sedan bar jag på en idé som jag gärna ville realisera under 2013, i någon form. Vid lite ”slösufing” på internet, dyker ”min ide” upp hos ett annat företag som jag inte visste fanns.

Min omedelbara reaktion var. Va f-n, dom har gjort min ide!

Efter en stund så tänkte jag på vad jag sagt till mig själv. Just det dom har gjort. Dom har gjort.

Är det inte just så, vi sitter många gånger inne med en ide, eller kanske snarare en innovation. För du vet väl att en innovation är?  När man har en produkt och väljer att använda samma produkt fast på ett annat sätt. I detta fallet ett Spotify för utbildningsbranschen.

Det där med att göra, är i mina ögon betydligt viktigare än att tycka och tänka.  Vad är det då som får oss att gå från att bara tycka och tänka till att faktiskt göra? Det finns ett gammalt utryck som heter;

Härtill är jag nödd och tvungen.

Sagt att en viss Biskop Brask, för hur länge sedan som helst. Ja, ni ungar kan ju kolla in wikipedia kring detta och det och ett begrepp som kallas” brasklapp”. Tillbaka till frågan. För mig handlar det om två drivkrafter. Drivkraften måste och drivkraften mod.

Den drivkraften som heter måste har dom flesta människor och den baserar sig på ren överlevnad. Där vi som moderna människor har ganska låga nivåer på överlevnad. Dvs, det handlar för dom flesta av oss inte om mat för dagen, utan mer om den senaste Ipaden eller något annat ganska oväsentligt.

Det där med mod då?

Jodå, orsaken till bristande mod tror jag handlar om att jag inte tror att jag kan. Det handlar säkert också om att någon annan har sagt att jag inte kan.

Ett av dom skönaste exemplen på detta nu i OS tider är trots allt engelsmannen Eddie Edwards eller som han fick heta i media, ”Eddie the eagle”. 1988 var killen helt övertygad om att han kunde genomföra backhoppstävlingen utan att kunna stå på ett par skidor. Okej, han kom sist men han visade i alla fall mod.

För dig som funderar på vad som var ”min idé” men som inte var det. Kolla in, www.diplomautbildning.se .  Jodå jag är där nu, och denna innovation kommer inte att komma sist, tro mig!

Kommentera

