Myter och urholkade begrepp

Jag har sedan några dagar tillbaka burit på innehållet i en blogg som jag läste nyligen. Jag läser tyvärr lite för få bloggar än jag borde för att samla intryck. I detta fall kändes inlägget lite pretto, om du förstår vad jag menar?

Hur som helst så landade jag i en blogg kring träning. Den var skriven av en konditionsonstränande  triatlet. Det jag omedelbart kände var att han gör som alla andra. Utgår stenhårt från sin egen världsbild han har dock rätt i vetenskapen kring träning.

Jag borde kanske skriva ett inlägg på triatletens blogg, men väljer att skriva här då jag reflekterar utan att vara träningsnörd och med kanske annan utgångspunkt än triathlon.

Bloggen handlar om, och beskriver paradoxer kring träningsformer men det som fastnar i mitt huvud är tankarna kring urholkning av begrepp.

I livet runt oss återfinner vi ofta begrepp som används slarvig.  Ett exempel är begreppet projektledare. Läser man som jag gör platsannonser så ser man begreppet. Men när man läser innehållet så kan det betyda allt från assistent, säljare till en  ren administratör.

Ett annat exempel från världen av produkter är begreppet Jeep. Ett varumärken från en tillverkare av bilar. En stor del av befolkningen kallar större fyrhjulsdrivna bilar för Jeep. Trots att det bara finns en Jeep.

Jodå, jag tränar crossfit så tillbaka till träningsbloggen.

Finns flera skäl till urholkning, önskan om att vara ”same same”, eller att göra saker finare och mer komplicerade än vad det är. Allt för att uppleva unikitet. Precis som vi människor som också vill uppleva unikitet.

I sak så är det samma sak med begreppet crossfit (cirkelträning) , de är också urholkat.

För mig är crossfit (cirkelträning)  ett sätt att på samma tid och stund få möjlighet att träna styrka, smidighet och kondition. Varför då? Jo för att mitt arbete är både stillastående och stillasittande och jag har då behov av att röra mig. Till saken hör att jag under förra året gick ned nästan 25 kg i vikt efter många år av mera osunt leverne;-).

Jag har också ett förflutet som yrkesofficer vilket gör att jag är van vid träningsformen. Har dock inte dom genetiska förutsättningarna att bli bra då jag är för stor, dom flesta killar och tjejer som tävlar är betydligt mindre än jag.

Jag får möjlighet att svettas och få puls samtidigt som jag rör mig och når många muskelgrupper samtidigt.  En annan effekt är  att jag kan och måste fokusera på en sak medan jag tränar, och känner mig lugn efter passet på ca 1 ½ timma.

Slutsats; Kalla saker för vad du vill, men förklara vad det är. Hitta saker att arbeta med som ger dig energi. Mår du bra så är det rätt för dig. Sist men inte minst ha roligt.

Kommentera

