Du gamla du fria…

Vilken debatt på twitter och i andra socialamedia forum, och vilka tolkningar man får ta del av då Volvo köpt Zlatan för en reklamfilm. Allt ifrån dom som på fullt allvar tror att ett förnyande av vår nationalsång skall leda till utveckling och innovation av Sverige, till dom som tycker att Zlatan tagit möjligheten att göra ett statement kring mångfald. JA, det blev en ”snackis” och snackisar byts ju med ganska täta intervall, dvs efter en vecka eller två.

Vilket sannorlikt betyder att Zlatans statement i denna fråga är glömt om fjorton dagar. En annan fundering är om orginaltexten;

Jag vet att du är, och blir vad du var

För mig lyser denna rad framtidstro, om man tolkar den utfrån dagen situation. Skillanden var nog att man ur ett historiskt perspektiv hade andra medel för att nå dit. Än dom medel vi bör välja idag?

Ja jag vill leva jag vill dö i norden…

Översätt i filmen med ”Jag vill leva,  jag vill dö i Sverige”

En väldigt liten justering om man ser den ur ett nationalistiskt perspektiv?

Så grattis till Volvo som får ut, så mycket mer ut av sin reklam.

Ja, vad som är sanning kring denna film lär vi väl aldrig få veta, men jag funderar i alla fall vad som har effekt. I ett projekt som står mig nära just nu som heter http://www.refo.nu och på Liselotte Noréns FB sida kan man idag läsa;

”Idag kryper verkligheten obehagligt nära. Efter åtta, 8, år i Sverige får vår lageransvarige @s3ergito inte stanna i Sverige. Överklagan har fått avslag….det finns säkert en massa förklaringar till det men att inte få gå klart gymnasiet när det är en knappa termin kvar? Att ha skapat ett liv för sig och tre syskon under åtta år och sen få avslag?”

En kille på 17 år och 90-talist som blir utvisad, trots att han bidragit betydlig mer för samhällsutvecklingen än många andra. Samtidigt som han visar toppbetyg i skolan och är beredd på att sannolikt ta ett kvalificerat arbete, och därigenom bidra till innovation och utveckling av Sverige. Å om du tror att jag tycker att man då kan utvisa dom som inte bidrar så har du fel. Samhället måste få alla att kunna bidra, på sitt vis. Då har vi ett hållbart samhälle.

Jag tror inte det handlar om Zlatans medverkan i en reklamfilm, det handlar om så mycket mer;

  • Att kraftsamla insatser från myndigheter och andra intressenter där man har verkan i utveckling
  • Att skapa grogrund för ett fungerande samhälle genom den påverkan som skolan har
  • Att vi som föräldrar agerar förebild för våra barn i allt hela tiden
  • Att alla personer som är ”kändisar” inser vilket värde dom har i denna typ av fråga

Jag försöker öka mitt värde som medmänniska och företagare på många olika vis och jag tror på en kombination av mångfald och innovation, men då måste det ske kraftsamling och samverkan. Allt får att nå ett högre värde!

Vill du läsa mer om vad jag tänker kring innovation eller tillväxt, så klickar du här!

PS. Till slut vill jag tipsa er som skriver på twitter. Fundera över med vilket anslag och vilken ton du sänder. Du har bara 140 tecken på dig att göra intryck och bli trovärdig. Om du nu tycker att trovärdighet där är viktigt för dig?

Kommentera

