Hur tydlig får man vara som chef?

Nej, nu kunde jag inte låta bli att reflektera igen, då jag hade lite dialog kring detta på twitter i helgen och kände att 140 tecken inte räckte till för mina tankar. Så om du orkar så läser du detta?

Orsaken till min reflektion är mest för att jag över tid jobbar med både ledarskap och medarbetarskap i många olika branscher och verksamheter. Jag tror inte man skall dömma så hårt, men nu jagar ju tidningarna stoff för att hålla brasan brinnade. Det e ju valår!

I helgen, skrev SVD;

”I går avslöjades att Max vd Richard Bergfors skickat ett månadsmejl till sina anställda”

Jo, jag hoppas han gör det, och flera med honom? Kanske främst för att han har ca 100 restaranger och inte kan möta all sin personal löpande. För dig som inte läste artikeln så kan du läsa den här!

Några kommentarer jag såg i socialamedier handlade om allt från, vad skall dom anställda göra med den informationen, till att deras produkter är så djävla dåliga. Högt och lågt. En sak är i allafall klar, att Alliansen tyckte det var bra, och att han själv tyckte det var bra, just då.

I grunden så måste man titta på vilka värderingar som finns i verksamheten. Bara för att jag är ledare och har klart för mig vad som skall gälla och vilka utmaningar vi har, så gäller dom inte med automatik för alla mellanchefer (franschisetagare) , så väl som anställda.

Cit. anställd från en på en restaurang, skall då komma ihåg att MAX har över 100 restauranger;

– Men jag har inte upplevt tidigare att det varit någon särskilt stor press på att öka försäljningen. Vi har haft det ganska bra. Det är också därför som det här mejlet är så oroande, säger den anställde.

En stor del av personalen på den aktuella restaurangen uppges vara unga timanställda som blir inringda. Få tackar nej till jobb och osäkerheten är stor.

Tävlan har alltid funnits i alla säljintensiva branscher. Det finns flera branscher som idag har tävlan som ett moment i sin verksamhet inte bara i termer säljare och provision utan i antal nöjda kunder, etc etc.

Okej, vad man som anställd med informationen?

I ett företag har du alltid ett val. Valet att acceptera värderingar och värdegrund och delta i utvecklingen av dessa. Det är ju trots allt tyvärr, inte en rättighet att ha ett arbete. Tror det handlar om att förhålla sig till denna typ av utmaning för verksamheten., kanske ta ett ökat ansvar och engagemang i leveransen som anställd. Till och med ta en dialog med sin närmaste chef kring detta, eller ännu hellre med Richard?

Så tre tips till Richard och dig som ledare;

  • Blanda inte ihop politik, ledarskap och din affärsverksamhet.
  • Säkerställ att du har med dig dina underställda chefer i dialogen med anställda.
  • Förankra din värdegrund kring allt från ”positivt tävlan” till annat.

Säger oxå samma sak som jag skrev på Twitter igår; ”Ni som skriver på twitter. Fundera över anslag och ton. Du har bara 140 tecken på dig för intryck och trovärdig.”, å ja jag har kollat mig själv oxå!

PS. Killen på bilden har inget med mitt blogginlägg att göra!

En kommentar Lägg till

  1. Don il Stefano skriver:

    Spännande utläggning och är tyvärr övertygad om att Mr Max använder sina anställda som bollträn i denna debatt och inget annat.

Kommentera

