Det där med Linkedin?

Jag uppskattar verkligen Linkedin! Det enda sociala media som är mer på ett yrkesmässigt plan. Men jag ställer nu en fråga som kanske någon av er som är här kan svara på och ni kanske känner igen min tanke?

Jag jobbar med verksamhetsutveckling sedan många år, och uppskattar dialog och utbyte av erfarenheter med andra.

Dock så upptäcker jag ett fenomen i alla dom grupper som jag deltar i. Det är bara vi som jobbar som konsulter med detta som deltar och debattera? Eller är det så att ämnet som vi talar om i dessa grupper är så ointressant för andra än oss som är ”nördar” kring ämnen som , förändringsledning, ledarskap, medarbetarskap och affärsutveckling. Jag är helt övertygad om att det finns grupper på Linkedin som är ”nördar” i en mängd ämnen där man har ett högt utbyte av erfarenheter och tankar.

Men å andra sidan så kanske det fungerar precis som jag tror rent empiriskt. Det är bara 30% av deltagarna i nätverken som vill bidra, medan 70% bara tittar på och läser?

Vårt näringsliv i Sverige, kan inte bestå av bara konsulter som är intresserade av förändringsledning, ledarskap, medarbetarskap och affärsutveckling.

Eller är det så att vi lägger för mycket tid på att profilera oss som konsulter i dessa forum, vilket gör att vi inte blir intressanta att ha dialog med?

Traditionen kring tanken om att ”den som har mest information och kunskap vinner” eller ”att jag med min ide och mina tankar är unik” tror jag är helt död, eller i alla fall inte leder utveckling och innovation framåt. Som stöd för min tanke vill jag lyfta en definition kring entreprenörskap som jag fångade nyligen;

Entreprenörskap handlar både om att förverkliga idéer som kan ge ekonomisk vinning eller på andra sätt förbättra levnadsvillkoren för någon eller några personer men entreprenörskap handlar också om att våga ta risker för att skapa lösningar, att utveckla och organisera nätverk samt att se möjligheter istället för problem. Inom lärande för hållbar utveckling kanaliseras entreprenörskap för att ta sig an uppgifter som direkt eller indirekt bidrar till hållbar utveckling.
Källa; wwf.se

Just precis som det står ovan ”utveckla och organisera nätverk”.  Kan vi skapa utrymme för ”riktiga” företag, medarbetare och chefer att utbyta tankar och erfarenheter, inte bara vi som är ”frälsta”?

Det känns lite som om det blir rundgång i diskussionerna. Jag vill se innovation! Hur gör vi?

Kommentera

