Kunden älskar mig, eller inte?

Jag lovade i tidigare inlägg att öka värdet på min blogg, och gör det med temamusik. Väljer då den låt som rullar i mina öron just nu. som temalåt. Den har kanske inte så stark koppling till innehållet men i alla fall. Lyssna, läs och kanske njut;-)!?

Läste idag en blogg  från en kollega i branschen som heter Bo Rex och arbetar på ett konsultföretag som heter Cordial. Han refererade till en studie gjord av ”Gallup, State of the Global Workforce” under 2013.

Av världens anställda 2013 var endast 13 % engagerade i sitt arbete. Hela 24 % var destruktivt oengagerade och resterande 63 % var oengagerade och gjorde minsta möjliga i väntan på att få gå hem. I Sverige var det något bättre med 16 % engagerade, 12 % destruktivt oengagerade och 72 % oengagerade.

Grejen med ovanstående är att det självklart påverkar resultat och kvalité på det vi gör i verksamheten. Jag har själv i många år funderat på förhållandet i grupper på jobbet. Använder också normalfördelningskurvan som förklaringsmodell till ovanstående analys, och delar faktiskt resultatet av studien.

Så vad gör vi åt detta. traditionen säger;

  • Ha  rätt folk så löser det sig.
  • Ge dom tillräckligt bra betalt så löser det sig
  • Ha chefer som piskar på så löser det sig
  • Med rätt pris får vi kunderna

Bo säger i sin blogg, det handlar inte om management utan om ledarskap.

Pratade också med Anna Stenström på reklambyrån Mustasch, hon gav mig  feedback på lite grejer som jag jobbar med just nu. Hennes  feedback  var tydlig;

Kunden måste älska dig!!

Med detta som utgångspunkt tror jag att precis som Bo skrev som rubrik i sin blogg  ” Utan medarbetarnas engagemang dör företagen!”  

Slutsatsen är given;

Om medarbetarna inte älskar sitt företag, kommer då kunderna att göra det? Knappast tänker jag!

Vi/jag har nu fått lite stöd och ytterligare argument  för det vi jobbar med sedan många år tillbaka, medarbetarskap med metoder för som vi konsulter kallar det ”operativ implementation” .

Okej, då jobbar vi vidare med att få våra kunders kunder att älska sin leverantör!

PS. Ja, bilden och låten har ett samband! Påminner också om att det är ”Alla hjärtans dag imorgon!”

2 kommentarer Lägg till

  1. dagenshandel skriver:

    I de branscher som jag är lite insatt i – media och retail – talas det ständigt om att företagen måste förstå sina kunder/läsare och möta kunden/läsaren där hen är.
    Det talas för lite om att förstå medarbetaren.
    Vad får medarbetaren att ticka och engagera sig? Knappast allt högre krav på rapportering och detaljkontroll.

Kommentera

