Hur skapas kärlek?

Veckorna består just nu av måndagar och fredag, däremellan bara ett rally av todo-listor. Innan du läser detta inlägg kan du slå på spotify och lyssna på texten på denna låt ”Hang me , o hang me” , låt den rulla i öronen när du läser detta inlägg. Kanske inte så motiverande titel en måndag,  men den var iaf introlåt till  helgens biobesök.

Det blev bröderna Coens senaste rulle, ”Inside Llewyn Davis ”.  Precis när filmen slutade tittade min fru på mig och ställde frågan;

Har du sovit, eller såg du något av filmen?

Jaja, jag har somnat några gånger på bio, men detta var något annat än ”Sugerman” och ”Röda lyktan”.  Filmen bygger på amerikansk folksång under 60-talet. Då man som jag är född då, så dyker det upp ganska mycket igenkänning i filmen i form av foto, färg och ljud. Det påstås också att bröderna valde att ha med en katt i filmen  för att, som dom sa,

 Filmen handlade inte  om någonting?

Hörde också i helgen en annan kommentar som var slående. Om man som jag just nu lägger en del tid på att nå ut men det jag jobbar med via webbpublicerad utbildning , så kan jag ju inte låta bli att fundera på vad som gör att folk väljer att lyssna eller titta.  Det handlar bara om två saker, igenkänning och kärlek. Förståelse för värdet av kärlek förklarade jag i föregående blogginlägg.

Det där med igenkänning är ju en utmaning om man vill ha en långsiktig relation. Ni vet väl hur man gör när man är intresserad av någon (för mig drygt 25 år sedan), man försöker visa upp bästa sida. utmaningen i detta är att behålla den bilden över tid, iaf om man söker en långsiktig relation.

Maken till författaren Elizabeth Gilbert, kvinnan bakom ”Eat Pray Love” säger det så tydlig ur ett relationsperspektiv;

Låt mig förklara en sak. Hon kommer att förlåta, förlåta, förlåta dig tusen gånger. Men när hon lämnar dig så finns det inget du kan göra. Så vad du än gör, låt det inte gå så långt.

Där tror jag vi har vår utmaning bäde i arbetet och privat, låt det inte gå så långt.

Slutsatsen är given, i starten av relationen, börja inte med att visa upp en blank bil, börja med att lyssna på din partner/kund. skapa dialog.

Visa samtidigt upp saker som vi båda känner igen, och kan utgå ifrån.

PS. Upptäckte efter att jag sett filmen att Justin Timberlake, var med? Börjar bli gammal nu;-)

Kommentera

