Lärande organisation, på riktigt är 70-20-10, inget annat!

Tappade just inspirationen i mina förberedelser, fick en annan tanke i huvudet, å den har du här!

Tankar och erfarenheter man haft dyker ibland upp igen i huvudet. Det tycker jag är en skön känsla då det får en att lägga pussel i huvudet. Du som förstår vad jag nu skrev, kan läsa vidare, ni andra kan fortsätta på samma sätt som ni alltid gjort.

För er som läser vidare skickar jag här med en temalåt som landade i  huvudet, samtidigt som jag skrev;-) . Jag är så gammal att jag faktiskt tvingades att skriva med höger hand i skolan, ja jag är vänsterhänt.

I mitt huvud brukar jag ibland betrakta stora delar av världen ur 80-20 regeln, om inte annat för att förenkla saker.

Hur som helst. I en lunch med en partner www.diplomautbildning.se och deras Vd Stefan fick jag som vanligt delta i ett fiberrikt samtal. Samtalet gick om hur man kan betrakta utbildning, och vad det igentligen är som ger effekt och nytta i utbildning.  Efter lunchen kunde jag inte släppa tanken, och hittade följande 4 minuter  klipp , med en kille som heter Charles Jennings, MD på Duntroon Associates.

Han beskriver målande att;

Det finns faktiskt  sedan sent 1800-tal forskning gjord kring inlärning och senare  en modell för hur man kan se på förändrade beteenden eller inlärning. Den kallas för 70-20-10.

70% – kopplat till erfarenheter ur praktiskt arbete

20% – genom andra, via nätverk och samtal

10% – genom att gå formell utbildning

Min slutsats;

I företag och organisationer handlar detta då inte om att som chef leda detta arbete, det handlar mer om att underlätta, stödja och få det att hända! Alltså företaget måste ge dig som medarbetare eller ledare, kunskap just när du behöver den. Kopplat till dina 70% som du äger själv!

Jag fick en modell och fattar nu varför vi på Mongara valde att lägga delar av våra utbildningar på Diploma och därigenom stödja dig och företaget från som vi gjort tidigare 10% till 70% med tillgänglighet, dvs när du behöver den.

PS. Idag gjorde jag en process med min tonårson. Vi spände upp hans kedja på moppen. Om jag gjorde rätt idag, så kommer han att fixa det själv nästa gång.

3 kommentarer Lägg till

Kommentera

