Om en hund mådde såhär

on

Såhär efter sportlovet kan jag inte låta bli att reflektera över alla dessa ”feelgoodbilder” och kommentarer som har varit på FB och instagram. För dig som känner din Wilmer X vet du att dom har en låt med samma titel som detta inlägg.

Dagens totalupplevelse  av en blogg kräver som vanligt  ett soundtrack. Via min dotter fick jag en hiphop låt att träna till som framförs av Fort Minor.  Slå gärna på den medan du läser. Det finns en fras i texten som fritt översatt låter ungefär såhär;

Det är, 10% tur, 20% kunskap. 15% koncentrerad  viljestyrka, 5% glädje, 50 % smärta som ger 100% orsak  till att komma ihåg var det kommer ifrån.

Tempot i låten är exakt det tempo som jag använder när jag tränar, några kallar det superset, jag kallar det för crossfit. Problemet är bara det att jag är förkyld och därmed väljer att inte träna.  Det betyder att jag inte får den påfyllnad av energi som jag behöver.

Min fru säger att;

Det är bara en förkylning, mitt hjärta!

Ja jag vet, men om jag nu inte varit sjuk på 1 och ½ år känns det ändå orättvist. Kort sagt, det är just nu synd om mig, och jag är sämst på att vara sjuk. Kan väl oxå säga att just nu är den procentuella fördelningenhos mig, precis som ovan.

Någon har sagt;

Det är ju inne att visa upp sitt liv som offentlig missär, samtidigt som man bara visar hur djävla bra man mår.

Jag tycker nog att majoriteten fortfarande efter flera år, väljer att just visa upp ”hur djävla bra man mår”. Så vad är det då som gör att vi inte visar upp dom negativa sidorna? Är det för att vi tror att folk inte vill ta del av dom tunga delarna i livet? Att vi tror att det är viktigt att visa upp ”hur framgångsrika vi är”, eller att vi gör det som någon form av självcoaching?

Jag tror faktiskt det handlar om självcoaching. Jag tänker såhär.

70% av oss som är på sociala medier sitter och tittar på, och kanske i bästa fall klickar ”gilla”. 30% av oss bidrar och förväntar oss att få feedback.  Tycker nog inte att vi ”bara” skall lägga upp ”feelgoodbilder”. Livet ser faktiskt inte ut så!

Du väljer själv vilken grupp du vill vara i (titta på, eller bidra). I ett tidigare inlägg  visade jag upp ett exempel på skön feedback jag fick  i sociala medier. Jag förespråka helt enkelt mer av återkoppling och verklighet, det ger mig något. Dvs, iaf för oss ”feedbackknarkare”;-)

PS. Ja, du följer väl bloggarna som dyker upp på twitter med #blogg100 det gör jag.

Kommentera

