I helgen kommer våren, för det har Aftonbladet sagt?

on

Ja, ”nyheter” kan ju vara lite olika? Läste i veckan en artikel som hade rubriken ”Kött fyrdubblar cancerrisken” i artikeln hade man en bild på en hamburgare. Eftersom jag nu är svag för just hamburgare, så väckte den mitt intresse, men kanske utifrån ett annat perspektiv.

Det där med media och vad man skall tro på, de e svåra grejer idag. Det renderade i en  FB dialog där denna artikel i SVD var utgångspunkten.

Jodå, dagen soundtrack är hämtat från ”Hamburger” filharmonikerna, luta dig tillbaka och njut.

Ja, trovärdighet och källkritik är det inte så gott om just nu! Vad betyder då en fyrdubbling? Jag tar ett exempel som inte just har med cancerrisk att göra utan handlar om matematik.

Om en risk är en  på en miljon så är en fyrdubbling , fyra på en miljon, då är det en procentuell liten riskökning?

Säger jag som har dyskalkyli

Jag gick i OBS-klass, (du som  född på 80-talet,kan googla det) dvs,  för oss barns som då inte hade en bokstavsdiagnos, men som inte kunde sitta stilla.

Men min utgångspunkt i detta är att vi skall vara tveksamma till det vi läser. Vi kanske skall fundera på om dessa ”gratisalternativ” är dom bästa källorna för kunskap och information?

Du som känner mig vet att jag i många år bidragit till kunskapsspridning och utbildning för svenska företag under lång tid. Jag har nu fått föremånen att bidra till kunskapsspridning, genom en streamingtjänst som heter Diploma Utbildning. Skall bli spännande att se när denna typ av utbildningsverksamhet tar verklig fart i Sverige.

Vill du höra hur jag faktiskt låter irl, en liten självpresentation har du här!

PS. Ja, du följer väl bloggarna som dyker upp på twitter med #blogg100 , och glöm ange vilken källa som gav dig idéen och tanken, det gör jag alltid.

Kommentera

