De e svårt att vara feminist eller ekvivalist

on

Till min stora glädje har jag andra epitet än manschauvinist hemma, vid jämna mellanrum. Ett av dom vanligaste just nu är ”Ove”. För dig som vet vad som händer i boken ”En man som heter Ove” så förstår du snart vad dom syftar på?

Ja, jag är stolt över att vara kille. Jag gläds oftast  åt att betrakta världen utifrån mitt perspektiv. Jag tycker det är kul att göra det som kallas för typiskt manliga saker;

Grilla, meka bil, klippa gräs, hugga ved, bygga om, slås med mina barn och barnbarn, träna med vikter, öppna dörren för tjejer, bära ”gubbkeps”, röka cigarr, etc etc. Väljer också att stå och pinka på toa, trots att lampan är trasig. Byta bil bara för att den nya modellen har 20 hästkrafter mer. Gå igång på uttrycket ”tror inte att du kan eller törs”. Samt självklart provar alla möjliga galna saker bara för ”att jag tror att jag kan”.

Som vit medelålders man finns en stor utmaning. Att vara feminist. Med som starka döttrar och en fru som, inte tvekar att påminna mig om kvinnas roll i samhället 2014, så är det ingen lek. Förövrigt har dom redan granska denna blogg före publicering. Så såhär funderar jag.

Inom feminismen finns ett begrepp som kallas manschauvinism, på wikipedia står det följande;.

Manschauvinism har definierats som en blind lojalitet och enkelspårig hängivenhet inför sin egen manlighet, som blandas med öppen eller förtäckt aggressivitet mot kvinnor. Kopplat till detta finns vanligtvis omedvetna ritualer för att avvärja ångest som framkallas av dessa kvinnor

Den enda del som jag själv tycker känns relevant för mig själv är texten;

Manschauvinism har definierats som en blind lojalitet och enkelspårig hängivenhet inför sin egen manlighet. Ja just det, precis som jag inledde.

För mig är saker som, lika lön för lika arbete, tjejers rätt till sin egen kropp och sexualitet, att aldrig behöva kränkas eller känna sig hotad, att jag som kille aldrig slår på en tjej och att tjejer självklart skall ingå i bolagsstyrelser oavsett nivå.

Min dotter frågade mig , varför tycker du så?

Ja, inte bara för att jag har två döttrar. Det handlar mer människors självklara lika värde och att jag inte bara vill umgås med mängder av män i ledande befattningar. Det finns bevis för att all mångfald berikar.

Jag har en kollega som kallar de men som inte tycker som jag för ”betongarslen”. Min uppfattning är att dom ser enda uppgift att få behålla sitt jobb, och det speglar sin också i deras övriga värderingar.

Nej gratulera nu inte tjejerna till internationella kvinnodagen, jag ser hellre att vi gör något åt det! Hur dj-la svårt kan de va att fatta, och jag övar vidare mot att vara feminist eller kanske ekvivalist.

PS. jag hittade till slut ett skönt soundtrack till denna text , de e ju helg!

En kommentar Lägg till

Kommentera

