Skilj på Gör och Är, eller inte…

PÅ FB skrev jag idag en uppdatering som blev ett blogginlägg;.

Man vet att man är morfar; När man 0630 bytt blöja två ggr, bytt sängkläder pga felmonterad blöja, högläst Petterson o Findus samt lyssnat när en tvååring sjungit ”move it, move it” i ca 45 min oavbrutet och lagat leverpastej mackor. Kämpa Anders, kämpa! God morgon, förresten de e söndag!

JA det e i alla fall det jag gjorde i morse. å soundtracket till denna blogg har du här!

Varför jag valde just de inlägget,  de kan du läsa i slutet på detta inlägg.

Jag följer en LinkedIn grupp som där fick jag igår en uppdatering med just rubriken ”Skilj på gör och är!’ Jag väljer dock att reflektera kring detta, i min blogg.

Det är Maria Forsgren, en av psykolog som beskriver skillnaden mellan ”beteenden och egenskaper”. Det handlar om feedback och ”do and dont´s” i kommunikation. Jag har själv reflekterat kring utmaningen att i arbete och livet i tidigare blogg, och hur svårt det kan vara att,  lära varandra vilka förväntningar vi har på varandra. För det är väl det de handlar om? Förväntningar.

Det blev tydligt för mig, då jag var på 40 års fest igår. Föremålet för festen hade valt att på eget initiativ genomföra en ”roast” av sig själv bland sina vänner. Temat eller frågeställningen blev, ”Kommer du ihåg när du träffade mig första gången.”

Jag kan säga att vi skrattade hysteriskt under drygt en timma kring alla dom historier som dök upp. Ja, det var precis så. Alla beskrev först dom beteenden som vi tolkat, för att sedan inte överraskande lyfta fram ett antal positiva egenskaper som inte stämde med de första intrycket.

Ur ett annat perspektiv så är det väl så att du är vad du gör, tänker jag. Men nu e jag ju inte psykolog.

Min slutsats är iaf självklar för mig. Fundera på ditt eget beteende och hur andra människor utifrån det sätter ett antal egenskaper på dig, å du väljer sälj hur du vill göra.

Ja, du följer väl bloggarna som dyker upp på twitter med #blogg100, det gör jag.

PS. Soundtracket valdes för att jag inatt blev morfar, igen. Låten beskriver text och bildmässigt var morfar kommer ifrån, och jag vet att mamman gärna lyssnar på Lars Winnebäck.

Kommentera

