Det enda du behöver kunna i ditt jobb!

Att avsluta ett möte/summera eller som för mig  igår,summera en dags workshop kan ibland vara en utmaning. Jag hittade dock ett ord som jag använde, det var ordet mod. Ett annat begrepp som fastande i mitt huvud igår var ”rookie-kultur”. Dvs, ”du skall inte tro att du är något och framförallt skall du jobba här minst några år innan du får det ansvaret”. Så när jag nu är lite ”leveransbakis” så skriver jag av mig och laddar om.

Soundtracket till dagens inlägg är hämtad ur en TV-serie jag nu tittar på som heter Vikings. En amerikansk serie som bl a en ung vikings resa från ”rookie” till att bli hövding. Ett annat tema är att börja resa väster ut i stället för öster ut som man alltid gjort. Har du inte sett serien, kolla in den på Netflix. Här har du dagens soundtrack som också är intro till serien.

En kommentar jag fick på twitter efter föregående blogginlägg, var att det också finns ett omvänt ”förakt” , till äldre medarbetare. Här kommer nu den omvända listan;

  1. Livet är orättvist, också utanför din del av världen.
  2. Min chef är en person som är förebild och kan mer saker än vad jag själv kan.
  3. Kunskap finns inte bara i nationalencyklopedin, har du hör om wikipedia
  4. Om jag vill och tror på det jag gör kommer jag att tjäna pengar och ha en bra titel på mitt visitkort.
  5. Det tar inte fem år att lära sig det jag skall göra på jobbet, om jag själv får testa.
  6. Jag strular till det om du inte ger mig rätt förutsättningar, om jag inte får några förutsättningar skapar jag dom själv.
  7. Jag kanske inte får några nya chanser, men jag skapar dom själv.
  8. Livet måste inte vara uppdelat i arbetstid och fritid, tror jag på det jag gör kan jag jobba hur mycket som helst. När som helst på dygnet.
  9. Intryck till mitt jobb får jag inte bra genom dig som chef eller medarbetare, utan genom att titta på tv, film,  lyssna på musik, titta på konst och klädmode. Okej, jag som nu skrev listan har inte för  lite att göra på jobbet just nu. Jag är också +50 år gammal.

Innan jag ger min slutsats kring detta så vill jag också hänvisa till vad som skrevs i tidningen Forbes för ett tag sedan;

År 2020 kommer 70% av dagens  1 000 mest framgångsrika företag inte att finnas kvar.

Min slutsats utifrån rubriken på mitt blogginlägg; ”Det enda du behöver kunna i ditt jobb!”;

Visa  ”MOD” som medarbetare och chef att möta andra människor utifrån vad dom kan och vill bidra med. Ha också modet att fatta nya beslut, om dom gamla var fel. Men också som titeln på dagens soundtrack säger ”If i had e heart”, ha hjärtat med dig i ditt jobb!

PS Du följer mig/oss som bloggar under #blogg100 på twitter och om du vill citera, glöm inte att ange källa.

En kommentar Lägg till

Kommentera

