Alla är opinionsbildare

När det nu stundar till val, då kryper dom fram. Ni vet dom som aktivt jobbar med sina särintressen. Sverige är ett land som varit fullt av ideella föreningar och politiska som aktivt bidragit till att justera och utveckla Sverige till det land som jag inte riktigt känner igen längre.

Dom ideella föreningarna har helt plötsligt blivit mycket mindre eller obefintliga och ersatts av enskilda bloggare som har 85% följare/läsare som inte bidrar utan bara läser.

Ni kanske tycker att jag låter negativ till engagemang i olika sakfrågor, ja det är jag ibland, då jag tror på att kraftsamla (googla det begreppet? När jag tänker opinionsbildning tänker jag det både utfrån perspektivet privat och på jobbet.

Hur borde det då fungera ?

I det privata livet.

Det finns idag lysande exempel där det finns konkreta exempel som gjort skillnad, tänker då på exempel som ”Kärrtorp” och också på ganska enskilda initiativ som ”Havskampen” och ”REFO” människor som av olika motiv väljer att ta initiativet och visa på alternativa lösningar på befintliga problem. Detta ger förhoppningsvis  förebilder  till alla oss/ni som väljer att tillhöra dom 85% som i bästa fall trycker like på FB.

På jobbet

I tidigare blogg pratade jag om det ”det enda du behöver kunna på jobbet”, jag pratar också om hur vi hanterar dom yngre kollegorna på jobbet?

Det är faktiskt inte längre någon annan som är ansvarig för utvecklingen på mitt jobb. Det är heller inte en rättighet att ha ett jobb. Jag möter många chefer i verksamheter som för sina medarbetare beskrivit förändrade förutsättningar på deras jobb. Ofta så hör jag du som medarbetare eller för all del chef säga ”Tala bara om för mig vad jag skall göra, så gör jag det”.

Då tror jag att du faktiskt hade otur når du tänkte. Idag handlar framtid och utveckling om att du är beredd att bidra visa vägen, kommunicera dina tankar och idéer. Det är det oponionsbildning handlar om!

Väck en idé, och våga visa vägen och våga göra fel!

Tack Jonas Almeling för rubriksättningen på denna blogg. Tack, Liselotte Norén och Viktoria Ahlén, tack för inspiration och tankar. Ni som inte vet vilka dessa personer är, googla dom gärna, jag vet att ni får en stor många träffar!

PS. du följer väl #blogg100 på Twitter? Om du vill citera det som sägs här, tveka  inte att ange källa, jag gör alltid det.

En kommentar Lägg till

Kommentera

