Hur många dåliga dagar får man ha?

Detta inlägg kanske borde haft rubriken ”Välkommen till mig, måndag”, men nu blev det inte så. På vårt/mitt och företagets twitterkonto (@mongaraab) och mitt eget (@anderslindh) roar vi  oss själv med att ibland inleda tweets med ”Hört på kontoret;” Under denna rubrik dyker det då och nu upp episka kommentarer så som;

Det viktigaste för en kommunikatör är att hen vet, när hen skall hålla käften.

Vi har redan gjort de en gång å det gick bra. Problemet är att vi inte kommer ihåg hur man gjorde.

Okej, nu har jag jobbat viralt en timma, dax att jobba på riktigt.

Om man pratar mycket, måste man prata snabbare

Idag, måndag fastnade jag för de som blev rubriken för detta inlägg. Nja, jag har också dåliga dagar, det är bra det att det sällan hindrar mina leveranser (denna kommentar kanske skall in under rubriken, hört på kontoret.)

Nej, tillbaka till vad jag tänker kring rubriken. Jag möter återkommande medarbetare och chefer som påstår att dom har dåliga dagar. Dom består initialt av kommentarer som;

  • Det snöade, så att jag…
  • Hen ville inte gå till dagis, så att..
  • Katten var sjuk inatt så det…..
  • Bussen gick åt fel håll, och då….
  • Tunnelbanan gick inte…
  • Hen hostade hela natten, så att…..

Listan kan göras betydligt längre än så. Så varför dyker då den ”dåliga dagen” upp? Om det för dig är ett återkommande fenomen, det där med den dåliga dagen kanske du skall fundera på hur du kan göra i ditt jobb för att undvika detta. För det är väl så, att varken du eller din arbetsgivare vill ha dessa dagar speciellt ofta?

Några tips bara;

  1. Avsluta veckan med att fundera över vad du gjort.
  2. Sätt en plan där du redan på fredagen funderar på vilka dom tre viktigaste sakerna du skall göra nästa vecka.
  3. Titta på listan redan på söndag kväll och fundera på hur du skall säkra att du gör dessa tre saker till veckan.

Dagens soundtrack till bloggen blev en låt av ett band som jag har en viss hatkärlek till. Bandet heter Kent. När du nu läst skall du i alla fall slå på en aktuell låt som heter La Belle Epoque fritt översatt ”den vackra tiden”. På wikipedia står det;

Uttrycket återspeglar positiva samhällsförändringar som ägde rum och stämningar som tillväxt, sorglöshet och framtidstro, men också ett nostalgiskt tillbakablickande. Tiden var efter första världskrigen, å vi kanske är där igen?

Detta var iaf en låt som fick mig att fundera på hur världen runt mig själv ser ut? Lyssna på texten! På samma sätt som jag tror på att jag kan påverka mitt eget sätt att göra saker, så kan jag fundera på vad jag kan göra åt det. Skrev förresten om det i en blogg för ett tag sedan!

Välkommen till mig, måndag!

PS. Du följer väl #blogg100 på twitter? Å du, om du vill citera denna blogg, ange källa. Det gör jag alltid!

Kommentera

