Rysk tyngdlyftning + TONI&GUY = Crossfit

Grabbar som träffas och snackar pratar sällan mode. Det blir bilar, sport och affärer, i alla fall när grabbarna är i åldern 40-50 år. I förra veckan hade jag en dialog med några kamrater kring träningsformer. Å här kommer det ett inlägg till som hakat på ”den svenska hälsohetsen”. Nej, läs vidare så får du kanske något att fundera på i ditt jobb.

Som alltid så väljer jag ett soundtrack till mitt inlägg. Metal Tabata (Feat. Coach), när du lyssnat 30 sek, stäng  av direkt, detta är en låt som bara passar just på mitt cirkelträning/crossfitpass!

Nu till storyn!

En av mina kamrater hävdade då att simning var den ultimata och den mest etetiskt tilltalande träningsformen, samtidigt som han tyckte att crossfit är en träningsform för dom som inte ville skita ner sig i skogen med ett riktigt terrängpass. Det är där det kanske finlämmade modet från TONI&GUY kommer in.

För att hålla diskussionen levande så skickade jag upp detta klipp från Youtube.

Klippet visar en kille som kör hinderbana på ett sätt jag kanske, jag säjer kanske gjorde för sådär 30 år sedan och kommer sannorlikt inte göra igen. Repliken på klippet via mail lät inte vänta på sig,

Skulle vilja se honom i American Ninja Warriors…

Lite för mkt Tony&Guy

S

Om man då flyttar in denna diskussion i arbetslivet så tänker jag såhär;

Vi tränar aldrig på det vi gör på jobbet, nej vi spelar bara match hela tiden. Om en toppidrotsman skulle göra så skulle han inte komma långt. Den stora utmaningen för dig som medarbetare, och för svenska företag är att öka träningsdosen, och att träna på rätt sätt.

I tidigare inlägg har jag via forskning hur vi kan träna på jobbet, och där 70% av din träning skapas på jobbet och inte någon annanstans.

Detta betyder att man i sitt jobb måste skapa förutsättningar för att få träna, ett sätt är att till en låg kostnad ha en plattform och grund för träningen. Det är därför jag valt att ställa mig framför en kamera, och därmed lösa 10% av din träning.

PS. Tack Stefan för att du tränar min hjärna, men American Ninja Warriors är ju en blek kopia av gladiatorerna på TV, och hinderbana är estetiskt. #justsayin

Kommentera

