En konsults bekännelse #1

Alternativa rubriker för denna text skulle kunna varit ”Från leksaksgitarr, till handelsresande i prat” eller kanske ”Vad håller jag på med, och varför”. Detta inlägg skrivs till mig själv som läsare, men vill du fortsätta läsa så gör gärna det. Men ibland måste man ju tala om för sig själv och andra vad man håller på med.

Min blogg har sedan start 2009 alltid varit ett forum där jag försöker sortera mina tankar och intryck. Det betyder att jag gärna blandar privata reflektioner med yrkesmässiga. Om jag flyttar ut bloggen i arbetslivet så använder jag den också för att skapa en personifiering av mig själv i min yrkesroll. Å det är ju ändå så att ”storytelling” alltid har ett värde?

Kort sagt, här ger jag dom jag möter i mitt arbetsliv möjligheten att ”lära känna” en annan sida av mig. Det är inte heller så sällan som kunder redan Googlat och läst min blogg innan möte. Det ger både dom och mig ett försprång som gör att vi kvalificerar varandra bättre i möten.

På tal om rubriken, så har jag långe funderat på varför jag har det jobb jag har och haft i snart 20 år. Men som alltid, innan du väljer att läsa vidare för jag bjuda dig på ett soundtrack, dagen låt är faktiskt den låt som var på min repertoar, när jag som femåring stod på kökssoffan med min leksaks gitarr.

Tillbaka till varför jag jobbar med det jag gör? Jag tror att för dom flesta människor faktiskt hamnar i sina roller och jobb inte bara på fallenhet. Tror dom flesta hamnar där av en slump. Första gången jag stod framför en större grupp människor var på internationella FN dagen 1969. Jag stod i aulan på en pall bakom en gigantisk jättepulpet.

En liten förskrämd kille skulle för ca 150 av sina kamrater recitera barnkonventionen. Ja, det gick jättebra fast jag tror att jag var på toa och kissade minst 8 gånger en timma innan jag klev upp på pallen.

Jag får väl betrakta det som startskottet. Idag 45 år senare står jag fortfarande framför folk . Senaste insatsen är i streamat media. Temat är kanske inte barnkonventionen, utan utbildning i saker/kunskaper som är viktiga för människor i sitt arbetsliv.

Tror att jag kommer att skriva flera inlägg på samma tema, där av numreringen, det gör den sökbart om du vill läsa flera bloggar kring rollen att vara konsult. ”According to Anders”.

 

Kommentera

