En konsults bekännelse #2

on

Nej jag är inte bitter…det var väl så han sa Robert Gustavsson när han imiterade Tony Rickardsson  på idrottsgalan 2006.

Som jag sa i förra bloggen att det kanske skulle varit en annan rubrik på inlägget i detta fallet ”Vem bär ansvar för vad?” Men nu skall jag berätta en historia som många i olika branscher möter på då man jobbar aktivt med sin försäljning, så även jag.  Dagens soundtrack får kort sagt bli detta.

Tillbaka till historien, som handlar om det där med försäljning.  Vi lade ned ganska mycket tid och goda interna referenser, och en kvalificerad säljprocess hos kunden.  Tillsammans med kund tydliggjorde vi beslutskriterier och därefter skickades en offert med helt rätt erbjudande och beslutskriterier. En mycket professionell säljprocess som många av oss i  branschen av säljutveckling skulle säja.

Efter lång tid av utebliven kontakt, och då inte från min sida. Utan där jag sökt vederbörande så ofta man kan göra utan att vara pinsam, kommer följande svar på mail;

Hej Anders

Vi håller på för fullt och kommer inte att ha något svar på vilken väg vi kommer gå förrän under nästa vecka som det ser ut.

Jag hör av mig så fort jag vet något.

Ha det så bra så länge!

NN

Mitt svar blir således;

Tack för din återkoppling, ser fram mot en dialog kring innehållet i offerten, innan beslut kring vald leverantör fattas från er sida. Vet att vi skulle kunna få ett mycket starkt resultat kring den modell och den leverans vi vill göra hos dig.

Med vänlig hälsning Anders Lindh

Som svar på detta kom några dagar senare ett mail som ser ut på följande sätt;

Hej Anders

Ledsen för att det tagit sådan tid för återkoppling.

Vi har i veckan tagit beslutet att gå vidare med en annan leverantör av utbildning, men jag tackar dig för det arbete du lagt ned och hör av mig i framtiden när nya behov dyker upp.

Mvh NN

Neeejdå, jag blev inte bitter! Du som jobbar med försäljning kan säkert påstå att man kunde gjort på annat sätt, eller att det för kunden bara var en jämförande offert. Men hade han ringt mig och sagt att han vill ha en jämförande offert, så hade jag svarat på offerten i telefonen istället för att lägga ned en massa tid i onödan.

Men nu e de inte det som är grejen.

Grejen är på vilket sätt man hanterar en leverantör. I ljuset av god affärsmässighet kommunicerar man på annat vis än via denna typ av mail.

Leverantören kan som när som helst bli en stor kund till dig. Att man som kund arbetar med ett varumärke som man sätter sina avtryck i.

Den sista grejen är att man inte tar ansvar för att utveckla leverantören genom att ge relevant feedback. Så tillbaka till min fråga, ”vem bär ansvaret för vad?” I mitt jobb funderade vi faktiskt på det där med hur det fungerat tidigare och hur de borde fungera 2014.  

Å du, om man säljer aktivt, så skickar man mycket kvalificerade offerter!  Jag bryter ihop och går vidare!

PS. Du följer väl #blogg100 på twitter, många sköna bloggar där varje dag!

En kommentar Lägg till

Kommentera

