Fri från skuld som entreprenör?

Klocka är 22.55 en lördag kväll, har redan ätit  midddag med dom bästa vännerna. Hade redan bestämt mig för vad jag skulle skriva om idag, om du läser detta så är det sannorlikt imorgon. Kvällen soundtrack valde jag då jag tycker de den låten stämde väl med den historia jag vill dela med dig, i alla fall för sin titel ”second change”.

I veckan ringde det på min mobil, i andra änden en vän som jag känt sedan snart 30 år tillbaka. Hen berättade för mig att han äntligen var fri. Det jag kommer ihåg att var hur han får många år sedan gjort ett antal affärsmässiga val som ställt honom i en riktig ekonomisk knipa.

Till saken hör att han bl a valt att gå in i en affärsrelation, där avtalet kopplades till en personlig borgen. En personlig borgen som sedermera fick hen att tvingas gå från hus och hem med en kvarstående skuld hos kronofogden. Detta betydde självklart att hen sattes i personlig konkurs. Till saken hör att det var 7 638 konkurser varav 6 428 rörde företag och 254 rörde privatpersoner under det år som detta hände för hen.

Efter en lång och segdragen dialog med kronofogde fick han möjlighet att genomföra en så kallad skuldsanering.

Hen ringde mig nu för att berätta att hen nu efter fem år äntligen var fri, dvs fri från skuld. Länge sedan jag hörde någon som lät så glad, och med ett stort mått av framtidstro. Nu till mina tankar kring detta.

I vår del av västvärlden är det ett stort nederlag att gå i konkurs i många fall så stort att man i princip inte kan tala om det. I andra delar av världen är det istället en merit som visar att du försökt, dragit ett antal värdefulla erfarenheter som du kanske inte skulle få annars.

Jag hittade en artikel på webben. Den handlade om  Anna Jenkins som skrivit en doktorsavhandling i företagsekonomi, med rubriken ”After Firm Failure: Emotions, learning and re-entry”;

– Varför anklagar vi entreprenörer som misslyckas? När någon förlorar sitt jobb känner vi empati med den personen. Men i en konkurssituation, när en person kanske förlorar både inkomst och sysselsättning, blir de ofta anklagade för att de misslyckats som företagare.

Om vi nu pratar så mycket om att vi behöver tillväxt och innovation i Sverige, vore det då inte på sin plats att vi tillåter människor att misslyckas, och kanske utnyttja de erfarenheter som dessa människor  fått. Kanske ge dom en andra chans snabbare?

Jag tänker såhär;

Om du misslyckas har du i alla fall försökt och du ligger fortfarande före dom som aldrig vågade försöka. #justsaying

PS. Jag lyckades nu att få till ett blogginlägg idag också, för du vet väl att det finns ett event där några av oss skriver ett blogginlägg om dagen. Följ oss på #blogg100 på twitter.

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

