Det är genom misstagen vi lär oss?

Det finns idag ett fenomen som genomsyrar det mesta. Det är vårt behov av att höra goda berättelser. Vi som jobbar i branschen kallar det för ”Storytelling”. Dom flesta som arbetar i branschen inleder ofta sina anföranden i termer av att berätta mycket kort om något som inte fungerat. Därefter breder man ut sig ganska mycket kring hur bra det sedan gått och visar snabbt upp en fungerande patentlösning (quickfix).

Ooops, jag glömde ju att ge dig som läser ett soundtrack till dagens blogg. Valet gjorde jag utfrån vad som kom upp i huvudet för stunden. Lyssna och läs vidare om du har lust?

I gårdagens inlägg skrev jag om hur vi i Sverige betraktar entreprenörer som misslyckas, å vi kan väl säga att det inte är okej att gå i konkurs? Jag nämnde i detta inlägg att vi har svårt för att acceptera detta. När jag då pratar med folk som arbetar i andra världsdelar, säger man ofta följande.

Har du inte gjort en konkurs har du inte lärt dig något. Det betyder också att du inte kommer att göra om det.

Ja just det, att gjort misstag leder till lärande, och du vet väl att 70% av ditt lärande sker i ditt arbete. Resterande handlar om att gå utbildning och egen reflektion. Så jo, om man nu gjort saker som inte fungerat får vi väl utgå ifrån att vi då lär som bäst.

En annan anekdot jag riktar till oss i branschen av konsulter och då kopplat till just lärande. Hörde den för många år sedan och den var hämtad från en annan del av världen, och vi kanske inte jobbar så i Sverige, eller?

Dom välklädda yngre konsulterna stod i styrelserummet och beskrev i ganska hårda ordalag på vilket sätt det mycket etablerade företaget skull utveckla och förändra sina affärsmodeller.

När den feta powerpoint presentationen var avslutad så tog den väl ärrade CEO till orda.

Om det nu är så som du säger, hur kommer det sig att du står här och säger detta till oss? Du borde vid detta laget vara så oerhört rik att du inte skulle behöva stå här och arbeta med oss?

Nej som sagt, lärande kommer via misstag samt erfarenhet. I nästa blogg skall jag prata när jag i helgen fick träffa en fantastisk person ur en generation där jag kunde varit pappa till. Å då är jag inte någon form av åldersrasist. Å, förresten fick du inte det senaste månadsbrevet som vi på jobbet skickar ut till våra kunder så kan du läsa det här.

PS. Du följer väl #blogg100, vi är många som bloggar där. Å glöm inte ange källa om du vill använda någto som strä här. Det gör jag alltid när det finns någon.

Kommentera

