En konsults bekännelse #3

Under den stora IT-bubblan (googla det, om du inte var med då) som var i samband med millennieskiftet (år 2000), så hade jag några uppdrag som ”livvaktskonsult”. Ordet fick jag nyligen från en kollega, och hade en annan vinkel än det jag omedelbart tänkte på.

Många av uppdragen jag gjorde runt år 2000, handlade om att få fart på säljorganisationer för att så snart som möjligt allt för att kunna börsintroducera verksamheten. Man ville ju som ägare tjäna snabba och enkla pengar, iaf trodde man det.

Soundtracket till detta inlägg, är den låt som rullade i mina lurar när jag skrev detta inlägg.

Så vad är då en ” livaktskonsult”? Det är en konsult som tar och effektuerar dom obekväma beslut och samtal som skall göras när ledningen inte själva vet hur man gör. Förändringarna kan handla om allt från nedskärningar till implementation av nya affärsmodeller.

Livaktskonsulten har också möjligheten att stanna kvar så länge som ledningen anser att behovet finns, dvs till börsintroduktion alternativt ett ägarbyte.

Jag vet att det förekommer fortfarande, 2014? Grejen är att uppdragen har då ändrats från den vinkel dom hade då, idag handlar dom om att göra enskilda chefers jobb på löpande uppdrag. Min egen övertygelse är att konsulter tar man in för att hämta kunskap, som dom också har ett ansvar att överföra till den interna organisationen så snart som möjligt.

Det betyder också att konsulten också måste ha en mycket hög grad av pedagogisk förmåga. Samt drivas av tre saker;

Lust – är en stark drivkraft.

Passion – du älskar den rollen.

Mod – du är beredd att möta med och motgångar oavsett varifrån dom kommer.

Dvs precis samma drivkrafter  som en bra chef skall ha! Så jag kan bara säga en sak, jag kommer aldrig mer att ta uppdrag som ”livvaktskonsult” . Tack Stefan för inspirationen och att jag kanske tolkade begreppet på samma sätt som du?

PS. Du följer väl oss som bloggar på #blogg100 på twitter? Å du, om du citerar denna blogg, ange alltid källa, det gör alltid jag.

Kommentera

