Hållbart ledarskap, vad är det?

I tidigare inlägg ondgjorde jag mig över alla dessa ledarskapsmodeller som finns. Jag sa i detta inlägg att det inte spelade någon roll vilken modell man använde, bara man använde en.

Jo, man skall aldrig säga aldrig, att jag inte lär mig!?

Det givna soundtracket till detta inlägg måste ju vara detta, lyssna och njut. Denna tjej kan sina grejer?

Häromdagen körde jag fast i ett begrepp som jag hade lite svårt att definiera. Jag gjorde som dom flesta av oss gör idag, jag googlade, men var nog inte riktigt nöjd med dom svar som dök upp där. Det handlade bara om samhällsansvar och miljöansvar, nog så viktigt men det borde vara mer?

Jag valde då att maila en kollega och fråga om hon kunde definiera begrepp ”Hållbart ledarskap” för mig. Hennes svar kom i mail nedan;

Hm, jag tänker att hållbart ledarskap också kan vara att man ska kunna vara chef över en lång tid, och att ens medarbetare ska arbeta hållbart, dvs må bra över tid. Det kan handla om allt från att minska stress, öka kreativiteten, att få bidra i utvecklingsprocesser…..att släppa in lite mer glädje i arbetet.

Det kan också vara att gemensam ta sig an ett projekt som ligger lite utanför komfortzonen, o en del företag låter varje medarbetare välj att lägga några timmar i månaden på att förbättra något. MyNewsdesk låter medarbetarna ge bort en licens till någon behövande. Refo står på tur hos en kille… ibland pratar man om att open space möten kan vara ett sätt att jobba på, men jag kan eg för lite för att kunna validera att sitta i en ring och tycka…. det handlar mer om att veta var gränsen går för dig som person och för gruppen. En del personer måste man vara lite mer aktsam om för att de inte ser sin egen gräns.

Jag tänker också att det är ett kanontema att ha brainstorming kring för att hitta små saker som kan förbättra. Tex alla kan göra lite och tillsammans blir det ganska mycket. Det är små saker i vardagen som man tillsammans bestämmer att man ska ändra på….

Hur som helst snodde jag nu dessa tankar. Somliga kallar det för inspiration, andra kalla det för stöld. Tack Liselotte!

PS. Om du citerar inlägget ange källa det gör alltid jag. Du följer väl också #blogg100 på twitter finns massor att låsa och fundera över där!

En kommentar Lägg till

  1. kentlundgren skriver:

    Bra fråga! De ledare som funderar på frågan är kanske värda att kallas hållbara ledare!? (och så kan det kanske också ha något att att göra med samhällets relation till naturen….).

Kommentera

