Bryt ihop, och gå vidare?

Ingår kl 2130, skrev jag en tweet som såg ut såhär.

@anderslindh

Det står tre polisbilar med blåljus på Västerbron, brandkårens gummibåt med blåljus i vattnet. Vi som bor här vet vad det betyder. #Stockholm

Kan väl säga att de berörde mig mer än annat denna, vecka. Ibland, händer saker som man inte vill skall hända? Du får dom förutsättningar du inte ville ha. Du får kommentarer kring saker där du känner att människor inte fattar vad du gör eller säger. Du står inför situationer som du känner inte var helt rättvisa. Som soundtrack till detta inlägg valde jag faktiskt del av soundtracket till filmen ”Gladiator, vet då också att jag gör en av mina kamrater glad!? Lyssna och läs!

När vi människor ”drabbas” av detta så tror jag vi generellt reagerar på två sätt;

  • Blir ledsna och trötta och tappar all energi.
  • Bryter ihop ordentligt och går vidare.

Vad är det då som gör att vi reagerar så olika? Det handlar om hur vi betraktar oss själva och det vi gör. I veckan pratade jag i ett forum där jag beskrev sambandet mellan, självförtroende, självkänsla och självinsikt. Sambandet mellan dessa tre saker har bara en lösning igentligen.

Om jag väljer att prata med andra människor, kommer du att få en dialog som gymnastiserar din hjärna och utvecklar din självinsikt. Då förstår du säkert att jag inte i någon hög grad tror på böcker med titeln, ”Öka din självkänsla” eller efterföljare som ”Mer självkänsla nu!”.

Nej det handlar bara om att öka sin självinsikt, å då handlar det om att våga möta andra människor och reflektera utifrån dessa samtal.

I veckan gjorde jag också en inspelning av en fortsättningskurs i ledarskap på Diploma utbildning. Funderade länge på hur den skulle se. Valde då att göra den som en utbildning där du får reflektera över dig själv och ditt ledarskap. För jag vet att efter kundskap och färdigheter kommer reflektion.

Så då står vi inför en helg, de e fredag. Jag hämtar nu energi i känslan att ha tre ungar, en fru, två barnbarn, och att jag är frisk. Igår klarade jag av att cykla spinning under två timmar i högt tempo, utan träningsverk idag. Om två timmar möter jag mitt barnbarn i dörren på dagis å jag vet att det första han säger är;

Morfar, vi skall äta chokladboll!

Snacka om motivation för att bryta ihop och gå vidare?

PS. Det var bokslutet för denna vecka, hoppas att du också tar dig tid att göra täta bokslut med dig själv?

En kommentar Lägg till

  1. kentlundgren skriver:

    Jag hoppas och tror chokladbollen smakade bra och att varje tugga tillförde energi, insikt och reflektion utöver en vanlig bulle ;>)

Kommentera

