Våga fråga, är angels share!

on

Jag frågar sällan någon om hjälp, men hjälper mer än gärna andra oavsett om dom frågar eller inte. Ibland kan jag nog känna att kanske inte borde ”hjälp till”. Men jag ville ju bara att det skulle bli bra!

Soundtracket till detta inlägg kanske några av er tycker är lite för hårt, men jag gillar det i alla fall. Klicka om du törs.;-)

Tillbaka till det där med att våga fråga. Vid lagning av whiskey dunstar cirka 2% genom det porösa träet. Denna avdunstning kallas ”The Angels’ share” i Skottland. Fatlagringen bidrar med smakämnen från träet, gör whiskyn mildare och rundare och ger whiskyn dess färg. Dvs, denna del av alkoholen går kort sagt till änglarna?!

I veckan ställde jag en fråga på sociala medier, som hade med mitt arbete att göra.

Jag ville veta vem som hade ”svart bälte” i ett givet ämne. Det dröjde nog inte längre än fem minuter innan jag fick ett kvalificerat svar. Efter tre timmar hade jag totalt 8 tips hur jag skulle kunna ta denna fråga vidare. Kort sagt har jag idag ett bevis på att socialamedier kan göra betydligt mer får mig än att lågga upp dessa evinnerliga ”sefies” som folk tydligen hela tiden plågar oss alla med.

Vad har nu detta med destillering av whiskey att göra tänker du?

Jo jag tänker att livet och arbetslivet är lite som en lagring av whiskey. Över tid som dunstar en del av oss bort. Grejen är att vi skall se till att det är rätt saker som dunstar bort. Jag hoppas att mitt eget intresse för nya saker aldrig dunstar bort. Genom att fråga så lär man sig nya saker, och som sagt jag kommer inte att lägga upp så många selfies i fortsättningen heller.

PS. Jag ingår fortfarande i ett event som heter #blogg100 vilket betyder att jag skriver en blogg om dagen i hundra dagar. Har du en ide på rubrik, lägg den varsomhelst där jag hittar den, så dedicerar jag en blogg till dig!

2 kommentarer Lägg till

  1. krillemaxe skriver:

    Härligt skrivet. I love it!

    1. Anders Lindh skriver:

      Tack för din kommentar Krillemaxe , jag övar vidare! 😉

Kommentera

