En reklamation i sociala medier

Det duggar alltid en massa tweets och inlägg där vi konsumenter är missnöjda med den tjänst eller produkt som vi köpt. Ja, om man jobbar i ett företag är det ingen nyhet. Jag hade för ett tag sedan en upplevelse som jag inte kunnat släppa helt. En situation där jag bedömer att den som svarat trots allt vet hur det fungerar och ändå väljer att strunta i det, kolla här!

Soundtracket får bli, Bob Dylan – Don’t Think Twice, It’s All Right då jag ändå tänkte två gånger, denna gång.

Jag tycker inte att man alltid skall skjuta ut allt i sociala medier. Ibland skall man kanske rikta det direkt till den person som äger problemet. Dvs på så vis blir man ju som kund inget ”webbtroll”. Kolla in följande mail korrespondens;

Från: Anders Lindh [mailto:anders.lindh@mongara.se]

Skickat: den 11 mars 2014 10:46

Till: Melker Andersson; Henrik Wetterdal

Ämne: Middag på Grill 140310

Melker & Henrik,

Vi har aldrig träffats men jag följer er i media, som de entreprenörer ni är i er bransch. Många väljer idag att sprida vad dom tycker och tänker via sociala medier, jag väljer dock istället att skriva till er, då jag tycker det känns mer rätt. Jag skulle nu vilja återkoppla en upplevelse jag hade på Restaurang grill igår. Jag är relativt van restaurangbesökare sedan tidigare, men går idag mer sällan ut på krogen. En stor grupp av mina kunder väljer att ha dialog med mig och mina tjänster på annat sätt än på krogen.

  • För att göra en lång historia kort;
  • Bordsbokning över webben fungerar bra.
  • Bemötandet från personal fungera mycket bra
  • Vinet är perfekt
  • Kaffet är perfekt

Jag beställer in en tallrik med hel grillat lamm. Maten är kall när den kommer. Köttet är till vissa delar bränt. Det är också ganska smaklöst.

Nej, jag nämner inte detta för personalen, då mitt fokus är på det kundssällskap jag har för kvällen. Att reklamera min rätt skulle bara störa det positiva samtal vi har, och till del markera mig som en svår kille att jobb med. För övrigt finns ju risken att jag skulle få in en likvärdig produkt på bordet, å det vill jag ju inte.

Så varför skriver jag till er. Nej, det handlar inte om att jag jagar kompensation på något vis. Det handlar mer om att jag vill hjälpa till att bidra i utvecklingen. För mig handlar detta om en attityd hos medarbetaren. Inte om deras förmåga och kunskap.

Jag jobbar själv med utveckling av medarbetarskap och tycker att de är ett viktigt ämne i alla verksamheter. Ser fram mot en återkoppling på något vis.

Hej Anders,

Fick detta vidarebefordrat till mig.

Först och främst, tack för ditt mail. Det är alltid bra och intressant att få andras input och reflektioner kring vår verksamhet. Det är trots allt det som bland andra saker gör oss bättre. Precis som du säger.

Jag vill direkt också beklaga över den kalla och ”smaklösa” serveringen som tidigare ägde rum på Grill. Tråkigt att höra detta från gäster och ingen ska givetvis få detta serverat till sig. Det hade varit önskvärt att du på plats direkt beklagat dig så vi givetvis kunde rätta till vårt misstag. Men jag förstår hur din situation begav sig där och då.

Jag tackar för du hörde av dig och hoppas att vi snart kan få se dig hos oss snart igen. Om du har några fler frågor kring detta får du gärna höra av dig till mig.

Allt gott,

Alexander

Alexander Westrup

PR- och kommunikationsansvarig

Några kommentarer då. Hade det varit okej att reklamera detta och till del förstöra samtal och stämning med detta på plats? Hade man kanske kunna erbjuda någon form av kompensation utan att jag som kund ”krävt det”?

Okej, vad hade jag gjort själv som företag med denna information? Kanske hade jag inte valt att svara på detta vis, om man nu som kund valt att ta dialogen på detta vis. Samtidigt som om man nu inte vevar runt i sociala medier, borde detta ha ett högt värde? Eller är det kanske så att om man jobbar med privatkunder på en massmarknad så kan man göra såhär? Eller inte…..

PS. Jag bloggar vidare på hashtagg #blogg100

2 kommentarer Lägg till

  1. Anonym skriver:

    Synnerligen lam återkoppling:(

  2. Pia skriver:

    Efter att ha drivit företag i servicebranschen i ca 20 år, så tycker jag självklart att han skulle ha kompenserat dig på något vis. En kund som tar sig tiden att skriva ett mail och är så konstruktiv i sin kritik ska naturligtvis ha någon kompensation. Jag blir frustrerad.

Kommentera

