Är du en copycat?

Som jag sagt tidigare väljer min familj vid jämna mellanrum att kalla mig för Ove. Det är då hämtat ur boken ”En man som heter Ove”. En bitter och synisk äldre man. Okej, jag erkänner, ibland kanske jag är det.  Jag har sedan lång tid tillbaka accepterat att man i mitt arbete inte är så unik.

Skälet till det är då inte bara det som Carl Jung (schweizisk psykiater, psykolog, författare, idéhistoriker och mystiker) tänkte i termer av kollektivt medvetande. För mig finns en ganska enkel förklaring. Om man rör sig i samma cirklar som alla andra kommer vi till samma slutsatser ungefär samtidigt.

Ooops, jag glömde dagen soundtrack, jag väljer två soundtracks på tal om copycat, lyssna här på George Harrison låt ”My Sweet Lord” (1970) och The )Chiffons’ ”He’s So Fine” (1963). Här slår man nog rekord i att vara copycat?

Jag har under en vecka hittat två event och en artikel som i sitt innehåll kan kopplas till artiklar och blogginlägg som jag skrev för drygt två månader sedan. Ja det kan självklart vara en slump med utgångspunkt från ”kollektivt medvetande” eller att vi rör oss i samma cirklar och läser samma tidningar etc. Ja, det är nog som Amelia Adamo sa;

Att hämta inspiration är ett annat ord för stöld.

Men i min värld kommer det alltid att vara så att ”steal with pride” kräver en överenskommelse mellan två parter. Tillsvidare lever jag också vidare med tron på att en trend är;

”En förändringsriktning i beteenden och händelsekedjor”.

PS. Du följer väl  oss som bloggar i eventet #blogg100 på twitter.

 

En kommentar Lägg till

Kommentera

