Tvärverka = mellan boxarna

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Twitter är en källa till inspiration. Jag landade i en tweet som hänvisade till en kille som heter Navid Modiri.

I en artikel i tidningen Göteborgs Posten drar han sina tankar kring hur samhället fungerar och vad som krävs regionalt för att öka takten av samhällsutveckling. Han beskriver att det finns boxar, som vi måste flytta oss mellan, inte bara ”utanför” som vi traditionellt säger.

Låten jag valt som soundtrack blev också lite inspiration till denna blogg som faktist handlar om förändring.

Vad skulle hända om vi började hämta erfarenheter och inspiration från andra boxar än vår egen bransch eller i dom traditionella kanalerna. Vi väljer att inte bara låsa Dagens industri och affärsvärlden. Vi köper tidningen Filter och funderar över hur det som står där påverkar mitt jobb. Vi kanske lyssnar på en podcast som handlar om musikskrivande. Går på den lokala kulturdagen som är i ett område där du aldrig varit, eller bor i. Du förstår säkert vad jag menar.

Ja helt enkelt gör något som ligger utanför det du gör dagligen.

Det är just därför jag är på twitter, där kommer jag lätt in i andra boxar än den jag är i via mitt dagliga liv av arbete. Det är där jag också då får lite hjärngymnastik.

Jag står i eftermiddag i ett annorlunda föreläsningsuppdrag. Jag skall med mina kompisar Peppe och Björne prata motorkultur. En för mig själv annan box. Vi gör det på ett lustfyllt sätt, och målgruppen är ett antal väldigt tekniska IT-ingenjörer. Jag kan väl säga att dom kommer att få se, uppleva och höra saker som dom inte trodde fanns. Jag kan väl oxå säga att samtalen som sker i garaget ger mig många gånger lösningar och tankar jag kan använda i mitt jobb och privat, tack Peppe och Björne för inspiration i mitt jobb!

Mitt budskap är klart, börja tvärverka för utveckling av dig själv och ditt jobb!

PS. Citera gärna bloggen, glöm inte att ange källa

7 kommentarer Lägg till

  1. Dorotea skriver:

    Underbart! Tvärverka borde vi verkligen göra mycket mer än vi gör. Bra ord!

Kommentera

