CSR – mycket snack och lite verkstad!

Det är skönt att se att långsiktigt hållbart företagande med socialt ansvar börja ta plats i reklam och marknadsföring, på riktigt. Jag fick i veckan ett utskick från ett finansbolag. Kan väl säga att det inte är många utskick som jag läser, dom flesta landar snabbt i papperskorgen.

Jag tar numera alltid med ett soundtrack till mina inlägg. Soundtracket är hämtat från ett band som tagit ansvar. , men kanske också fått lite kritik för detta.

Hur som helst fastande dock detta mail hos mig, mycket pga rubriken ”Anders – tar du CSR på riktigt”. I brevet bad man mig om att svara på en enkät och bl a rangordna ett antal begrepp kring det där med CSR.

Utgångspunkten var följande områden;

  1. Miljö
  2. Mångfald
  3. Jämställdhet
  4. Arbetsvillkor
  5. Affärsetik
  6. Antikorruption
  7. Mänskliga rättigheter

Enkäten handlade om att jag skulle värdera hur du upplever CSR arbetet i de företag du har närmast relation till. Funderade då på hur dom leverantörer och kunder jag har. Ja, det man hänvisade till var i ocå för sig dom stora börsbolagen, men det finns ju en stor mängd andra företag i Sverige.  Min egen tanke är nog att de mönster jag tyvärr möter är att man fortfarande löser det ganska enkelt. Man stödjer någon verksamhet och får då deras logga på sig webb.

Alternativet är att man idag inte skickar runt så mycket laxar och julkorgar vid jul utan skänker dessa pengar till någon behövande organisation. I miljörörelsen kallar man detta sätt att arbeta för ”greenwash”, dvs när man som företag stödjer en miljöorganisation, för att man trots en miljöfarlig verksamhet, bryr sig om miljön. Vad skall man då kalla dom verksamheter som jobbar med CSR, en gång per år?

När jag svarat på denna enkät kunde jag inte låta bli att reflektera över några frågor;

  • Men vad gör man resten av året?
  • På vilket sätt gynnar det affären?
  • Är det bara folk inom HR som ser det något som attraherar ”rätt” medarbetare?
  • Är mångfald verkligen en CSR fråga?

Mitt svar på rangordning av dom valda områdena inom CSR ser du ovan. Du kanske tyckte att jag lade mänskliga rättigheter lite långt ned på lista? Mitt svar på det är enkelt? Vi tycker ofta att det är andra länder som har problemen, med tex korruption och mänskliga rättigheter. Men om du städar framför egen dörr först är det lättare att ta ett större ansvar.

När man skriver och tänker kring denna typ av saker, får man alltid frågan, jag och vad gör du själv? Kolla gärna denna artikel så ser du hur det började för oss, och vi gör det inte bara längre vid jul! Vill du heller se 17 minuter föredrag i ämnet CSR och socialt entreprenörskap från oss så kollar du här! Jodå, vi är fortfarande ett konsultföretag, som väljer att jobba med CSR på riktigt också.

PS. Jag får resultatet av enkäten i veckan. Skall bli kul att se vad andra tänker.

2 kommentarer Lägg till

  1. Mirsad Kasum skriver:

    Hej Anders, Kul att du har reflekterat över frågeställningar rörande CSR och hållbarhet. Jag skulle vilja säga att du har berört en frågeställning som många finner svår att besvara. De flesta av oss konsumenter är inte redo att ”offra” något i livet som kommer skapa en begränsning av t ex hur vi reser, vad vi köper etc. Men ibland så vill vi göra en punktinsats och det är det som företagen driver på i sina kampanjer. Jag själv har varit ute en hel del och försökt skapa medvetande inom detta område, behovet av att skapa nya affärsplattformar som utgår från andra perspektiv där själva grundbulten förändras i affären. Men intresset är svalt där ute. Man vill gärna ”dutta” med hållbarhetsbegreppet och ta fram det ibland, men annars så är det ”business-as-usual” som gäller. Alla är nöjda!! Eller hur?

  2. katarina skriver:

    Hej Anders och Mirsad!
    Jag måste säga att mitt intryck är att det händer JÄTTE MYCKET på hållbarhetsfronten -äntligen. På bara några få år har frågorna åkt upp på agendan. Visst är det fortfarande en mycket lång väg kvar, men känns som frågan äntligen har fått momentum. Inte bara hos företag utan även hos konsumenter och även hos oss konsulter. Super att vi är många som driver på 🙂

Kommentera

