En konsults bekännelse #4 – innovationskraft

Inte ofta man får höra saker som bekräftar sina egna tankar på ett positivt sätt. Inte för att man e så bra själv, men om man går på ett seminarium som pratar ledarskapsmodell är man ju lite skeptisk från början. Men skam att säga så var jag på rätt plats vid rätt tid.

Orsaken till att jag var där var att rubriken var ”Googles ledarskapsmodell”. Men egentligen handlade seminariet om innovationskraft kopplat till ledarskap. Det utgick från forskning gjord av Annika Stieber PhD. Hon har självklart skrivit en bok som en effekt av sin forskning. Hon säger också att hon inte tror att man ”skall göra en google”. Men man kan dra några slutsatser som är intressanta.

Soundtrack till detta inlägg känns givet! Lyssna och läs.

Det enda jag tyckte var tragiskt var att 98% av 250 deltagare var konsulter. Huvudelen äldre män med mörkblå kavaj, nejdå jag har inga fördomar. Till saken hör att jag hälsar på folk jag inte känner, och de skall man tydligen inte göra. Det känns som om folk tycker att dom är unika och dom är inte där för att utbyta tankar eller skapa relationer.

Fast å andra sidan så ger ju denna forskning sannorlikt arbete för många konsulter. Detta istället för att företagen skulle göra en del av detta förändringsarbete själva!?

Dom sex områden som hon i sin forskning pekar på bör förändras är;

  • Att sätta individer i företaget i centrum.
  • Att ha förmåga att reagera på externa händelser.
  • Att skapa en förändrings inriktad organisation.
  • Att man bygger system inte bara kring effektivitet utan även för innovation.
  • Att man har ett öppet nätverkande med omvärlden.
  • Att man är en ”Både och organisation”, att våga vara innovativ samtidigt som effektiv.

Men varför var inte dom svenska företagen där? Var rubriken fel? Tycker dom inte frågan är viktig? Har dom redan dom konsulter som behövs för att lösa denna utmaning?

Svaret finns nog någonstans bland dessa frågor. Hur som helst, du som läser min blogg kommer inom kort får mina tankar kring dom sex områden som jag skriver om ovan i senare inlägg.

Du som inte orkar läsa min blogg igen, kan ju gå in på hemsidan för det bolag jag jobbar på. Tror faktiskt vi kan hjälpa till på ditt jobb, men oxå i samhällsutvecklingen där detta behövs i allra högsta grad.  Å det bidrag vi gör där, är jag stolt över. Sist men inte minst, Tack Annika för kanske en av de viktigaste föreläsningarna just nu, och jag vet redan vilka av mina kunder som skall få ta del av din forskning utifrån mitt jobb.

PS. som sagt, kom ihåg var du hörde detta och ange gärna källa, det gör jag alltid när det går.

 

2 kommentarer Lägg till

Kommentera

