Personalen i centrum, har du hört den?

on

Jodå, vi har hör den förut, säkert redan 1980 för oss som jobbade då. Sista gången man kan läsa om denna ”floskel” är 2006, enligt senaste artikel på google. Vad man menade 1980 var kanske medbestämmande, eller att skapa delaktighet, eller läpparnas bekännelse, vad vet jag?

Igår fick jag föremånen att lyssna på Annika Stieber PhD. Hon har gjort studier och bl a forskat på Google och deras framgångskoncept kring innovation och ledarskap. För övrigt skrev jag en blogg om detta igår. Under rubriken ”En konsults bekännelse #4 – innovationskraft”.

I detta inlägg gör jag inget soundtrack, kunde faktiskt inte komma på något. Så lyssna på något du tycker är bra medan du läser.

Tillbaka till Annikas forskning. Ett av dom sex områden som hon i sina studier tar fasta på är;

Att sätta individen i centrum

Då kanske inte utifrån den tidigare ”floskeln” utan utifrån vad som händer med företaget om man verkligen gör det. Frågan är då självklart hur man gör?

Jag anser att vi måste börja med att slå sönder tre myter;

  • Alla är inte människor är inte kreativa.
  • Man måste vara knäpp för att vara kreativ.
  • Kreativitet är medfött.

Det är då inte sant, det handlar om att skapa förutsättningar för kreativitet som i sin tur leder till innovation.

Man kan ju fundera på hur man ur ett företagsperspektiv vill fördela arbetstiden för medarbetare i företaget. Det kan då innebära följande, lärande i det dagliga arbete (70%), att delta i innovationsprojekt (20%) och förverkliga sina drömmar (10%). Detta ger då 100% för medarbetaren i arbetstid och sannorlikt kommer det företaget till godo i termer av ökad innovation.

En annan del av ”huret” är ledarskapet som ligger till grund för att skapa dessa medarbetare. Att som chef;

  • Arbeta aktivt med företagets värdegrund
  • Genomför veckovis uppföljningar på vad vi gjort och vad vi vill göra framåt
  • Skapa tvärgrupper av medarbetare som arbetar tillsammans för att lösa problem och skapa innovationer.

Det som jag gläds åt i dessa tankar är att det inte är ett ”konsulthittepå”, trots att jag som praktiker vet att det är så. Utan detta finns det forskning kring via Annika Stieber och då på ett flertal olika bolag i olika branscher, #justsayin, som man säger på twitter.

Vill du se hur vi tänker kring detta i mitt jobb så klickar du på denna länk.

Men som vi/jag alltid säger. Företaget och du måste äga detta arbete själva för att skapa en långsiktig hållbar lösning.

PS. Tveka inte att ange källa, det gör jag alltid. Jag skriver under #blogg100 på twitter, å det är det flera som gör.

En kommentar Lägg till

Kommentera

